ロマン・ポランスキー監督作品 フランティックについて Directed by Roman Polanski About Frantic,


こんにちは。黒沢清が一番好きだと言っているロマン・ポランスキーの作品です。フランティック、とは日本語で半狂乱という意味で、僕も観る前は結構おどろおどろしい感じを想像していましたが、予想を裏切られました。今回もかなり他の方の感想を読みました。一番良かったのは前に読んだ「映画を書くと頭が疲れる」の感想だったのですが、今は見れません。そしてその感想の中で「マクガフィン」という概念を知りました。僕は所謂シネフィルでは無いですし、恥ずかしながら全く教養も無いので、映画に関する感想を読んでいるとこういう耳慣れない言葉を発見することがあります。そういうのが結構楽しいのです。アフォーダンスエピゴーネン、フェティッシュとか難しい言葉を敢えて使ったりしてみたいです。「マクガフィン」とはスパイ映画とかにおける、主人公の目的の物体、それは他の物にも代替できるような物のことを言います。

映画は全体的にコメディっぽいな、と思いました。主人公のウォーカー(ハリソン・フォード)が躓いたり、転けたりするシーンの多さもそうですが、出てくる登場人物が皆間抜けです。ですがその中で変なシーンが間で入っていたりします。奥さんがシャワーの時に消えるのがヒッチコックっぽい、と言っている方がいましたが、僕はフェリー二っぽさを感じました。あと劇伴があまり無く、ワンカットがとても長い映画です。だからドキュメンタリーっぽくもあります。ラストで同じ赤い服を着ているのは勿論意図的だと思います。この映画でもエマニュエル・セニエが出ていますが、これは「ファム・ファタール」なのでしょうか。


Hello. This is the work of Roman Polanski who says that Kiyoshi Kurosawa likes it the most. Frantic means half-crazy in Japanese, and before I saw it, I imagined a pretty surprised feeling, but I was betrayed. I read quite a lot of other people's impressions this time as well. The best thing was the impression I read before, "I get tired when I write a movie," but I can't watch it now. And in that impression, I learned the concept of "McGuffin". I'm not a so-called cinephile, and I'm ashamed, but I'm not educated at all, so when I read my impressions about movies, I sometimes discover these unfamiliar words. That kind of fun is quite fun. I dare to use difficult words such as afordance, epigonnen, fetish, etc. " "McGuffin" refers to the object of the main character's purpose in spy movies, something that can be replaced by other things.

Overall, I thought the movie was comedy-like. There are a lot of scenes where the main character Walker (Harrison Ford) trips and falls, but all the characters that come out are idiots. However, there are strange scenes in between. Some people said that it looks like a hitchcock when his wife was in the shower, but I felt like a ferry. Also, there aren't many play companions, and one-cut is a very long movie. That's why it's also like a documentary. Of course, I think it's intentional to wear the same red clothes at the end. Emmanuel Senier is also in this movie. Is this "Fame Fatale"?