黒沢清監督作品 ドッペルゲンガーについて Directed by Kiyoshi Kurosawa About Doppelganger


こんにちは。やっと観れました。もうずっと色々な媒体を探していて、何故か何処にも観れる場所が無く、半ば諦めていましたが、ようやくYouTubeで観ました。冒頭に映るホームセンターのUNIDYは日本語の意味を調べてみると、一纏めにする、みたいな意味があるらしくなんとなくこの映画の内容と触れ合っています。この映画は確か何処かの書籍で読みましたが、「アカルイミライ」(2003)と同時期に撮っていたらしく、「アカルイミライ」でデジタルビデオを導入したり、かなり革新的な方法を採ったからか、こちらの「ドッペルゲンガー」(2003)は思い切り映画的なショット、整った構図の映画になっています。編集で気になったのはシークエンスの終わりの場面をきちんと切らずに、少しだけ動きを見せて切る、という点です。具体的にいえば、主人公の早崎(役所広司)の分身
が家から出ていく所で、出ていく分身を映したあとそれを見る早崎、という所で切れば映画的に自然なのですが、その見た後少しだけ動くシーンが入っています。スプリットスクリーンは黒沢清が熱烈に好きだと言っているリチャード・フライシャーの「絞殺魔」(1968)をやりたかったのだと思います。そしてそのスプリットスクリーンになる瞬間映画がシネスコサイズに切り替わります。これも確か青山真治との対談で語っていたと思います。主役の役所広司の演技はやはり素晴らしいです。しかもこの映画では贅沢にも二人分の彼の演技を観ることが出来ます。暴力シーンの音響が鈍い音ではなく、軽い音なのがこの映画のトーンを作っている気がします。多くの方が指摘している通り、この映画は前半はホラー映画、中盤の早崎の分身が出てくる場面からはコメディ映画、後半はそれらが崩壊してロードムービーのような金と機械を巡る権謀術数になっていきます。以前観たときはストーリーがかなり滅茶苦茶な映画だと思ったのを覚えていますが、今観返すとそんなに気になりませんでした。君島(ユースケ・サンタマリア)に轢かれて死んだあとに現れる分身、というか生まれ変わった早崎が付けている包帯が何かに似ているな、と考えていたらロマン・ポランスキーの「チャイナタウン」(1974)のジャック・ニコルソンでした。映像技術的にもどうやって撮ったのか素人には分からないようなものが沢山あって良かったです。制作のドキュメンタリーみたいな映像がYouTubeにあってそれを観れば大体分かりますが、役所広司が一つの画面に二人顔がきちんと見えた状態で映っていて、分身が歩き回り、早崎と重なったりしているシーンはどうやって撮影したのでしょう。

余談ですが、ドッペルゲンガーとよく似た言葉にバイロケーションというものがあります。これはややこしいですが、自分が自分の分身を見ることがドッペルゲンガーで、他人が自分の分身を見ることがバイロケーションです。どちらも超常現象なのでこんな区分をしてもあまり意味はありませんが、一応そういう違いがあります。

hello. I was finally able to watch it. I've been looking for various media for a long time, and for some reason I couldn't find a place to watch it anywhere, so I gave up halfway, but finally watched it on YouTube. When I looked up the Japanese meaning of the home center UNIDY in the beginning, it seems that it means something like "to put together," and somehow I'm in touch with the content of this movie.I read somewhere about this movie, but it seems that it was filmed at the same time as "Akaui Mirai" (2003), and it seems that "Akaui Mirai" introduced digital video and adopted quite innovative methods. "Doppelganger" (2003) is a movie with a cinematic shot and a well-structured composition. One thing that bothered me about the editing was that the scene at the end of the sequence wasn't properly cut, but was cut with a little bit of movement.Specifically, the alter ego of the main character Hayasaki (Koji Yakusho)
It would have been more natural to have Hayasaki, who is leaving the house, show her alter ego as she left and then look at it. I think that the split screen wanted to do Richard Fleischer's "The Boston Strangler" (1968), which Kiyoshi Kurosawa says he is passionately fond of.And at the moment it becomes the split screen, the movie switches to Cinemascope size. I believe he also talked about this in an interview with Shinji Aoyama. The acting of Koji Yakusho, the main character, is wonderful. Moreover, in this movie, you can watch his acting for two people. I feel that the tone of the movie is created by the sound of the violent scenes being light rather than dull.As many people have pointed out, this movie is a horror movie in the first half, a comedy movie from the middle scene where Hayasaki's alter ego appears, and in the second half, they collapse and go around money and machines like a road movie. It's going to be a conspiracy number. When I saw it before, I remember thinking that the story was pretty chaotic, but looking back on it now, I didn't really care.After being run over by Kimishima (Yusuke Santamaria), the alter ego that appears after he dies, or rather, the bandages worn by the reborn Hayasaki, reminds me of something in Roman Polanski's Chinatown. (1974) by Jack Nicholson. In terms of video technology, I was glad that there were many things that amateurs couldn't understand how they were filmed.There is a documentary-like video of the production on YouTube, and if you watch it, you can generally understand it, but Koji Yakusho is shown on one screen with two faces clearly visible, and his alter ego walks around and overlaps with Hayasaki. How did you shoot that scene?