押井守監督作品 スカイ・クロラについて Directed by Mamoru Oshii About Sky Crawlers

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こんにちは。「スカイ・クロラ」は押井守の中でも一番好きな作品です。観る度に発見があって相当考えて作っている感じがします。キルドレ、という死なず、歳を取らない子どもたちがでてくるのですが、彼らは毎日同じことを繰り返しています。繰り返し、というイメージはこの作品に度々出てきます。それは新聞の畳み方が同じ人間や、アメリカンな飲食店の入り口の老人がその店のマスターの歳を取った姿だったり、土岐野が台詞で何処に行っても同じような人間しかいない、と言っていたり沢山あります。全体を通して話は断片的に繋がっているような印象を受けます。編集が少し独特でシーン毎にぶつ切りになるような編集をしています。これは後半に三ツ矢が言っている記憶が断片的にしか思い出せない、ということの伏線だと思われます。実はこの作品は子どもの時に一度観たことがあります。その時は退屈だ、という感想でした。今観ると面白いのですが、子どものときと見ていることが違うのだと思います。アニメーションにあまり拘っていないところも新鮮でした。ゲストルームで草薙水素が服を一枚ずつ脱いでいく割と見せ場のシーンがあるのですが、全く可愛く描いていません。この辺りも良かったです。しかし印象に残るシーンも幾つかありました。草薙水素が電話をしながら函南優一に煙草を要求する場面、煙草を受け取り火をつける時に一瞬函南を見ます。非常に映画的なシーンでした。ドッグファイトのシーンは全編CGで描かれているのですが、これは今観ると、ゲーム(ショー)としての戦争を表現しているのかな、と感じました。ゲームの戦争は当たり前ですがCGで作られています。戦争をゲームでしか体験できないこどもたちは、今の平和な私たちのことです。良く出来てます。ドッグファイトについてはあまり詳しくないのですが、かなりリアリティーのある映像でした。押井守は一貫して戦争についての映画を作り続けています。「機動警察パトレイバー2」でも同じ趣旨の発言があったのですが、戦争がないと平和の意味が認識できなくなることを描き続けています。大人になると大なり小なりマンネリズムを感じるようになります。最近よく思うのですが、子どものときの世界はバーチャルな世界とよく似ています。だからこそ子どもたちはアニメーションに興味をもつのだと思います。この作品で描かれているマンネリズムは死、というものを奪われた人間、つまりそれはアニメーションの世界のひとたち全てのことです。この映画に出てくる登場人物たちは全員自分の運命を悟っているかのように無気力です。これが格好良いのです。上辺だけの会話や、表面上の付き合いは現実世界の真実ですが、アニメーションでちゃんとそれを描いています。今回見直して感じたのは照れずに二人のラブストーリーを描いていることです。他の方の感想で読んだのですがキスシーンで、銃を握りながらキスしているのですが、銃のセーフティを抑えながらキスしていて、それが官能的でした。函南の君は生きろ、という台詞は今までの創作で腐るほどに使われてきた台詞ですが、それまでの淡々とした作劇や函南のぼんやりした性格がふりになってストレートな言葉がグッとくるようになっています。長い映画ですが、時々オルゴールのシーンが入ったりして、すんなり観れる映画でした。

Hello. "The Sky Crawlers" is my favorite work of Mamoru Oshii. Every time I see it, I discover something and I feel like I'm making it with considerable thought. There are children who don't die and don't get old, called Killedre, and they repeat the same thing every day. The image of repetition often appears in this work.It is said that there are only people who fold newspapers in the same way, an old man at the entrance of an American restaurant is old as the master of the store, and Tokino says that there are only similar people wherever he goes. There are many things to say. I get the impression that the story is fragmented throughout. The editing is a little unique and I am editing it so that it will be cut off for each scene.This seems to be a hint that the memory that Mitsuya says in the second half can only be remembered in fragments. Actually, I've seen this work once when I was a kid. At that time, I had the impression that it was boring. It's interesting to watch now, but I think it's different from what I see when I was a kid. The place where I didn't really care about animation was also fresh.In the guest room, there is a scene where Suito Kusanagi takes off his clothes one by one, but it's not drawn cute at all. This area was also good. However, there were some memorable scenes. When Kusanagi Hydrogen calls and asks Yuichi Kannami for a cigarette, she sees Kannami for a moment when she receives the cigarette and ignites it. It was a very cinematic scene.The dogfight scene is drawn in full-length CG, but when I watch it now, I feel that it expresses the war as a game (show). The war of the game is natural, but it is made with CG. Children who can only experience war in games are us who are peaceful now. It's done well. I don't know much about dogfight, but it was a very realistic video.Mamoru Oshii has consistently made films about war. He made the same statement in "Mobile Police Patlabor 2", but he continues to draw that the meaning of peace cannot be recognized without war. As he grows up, he feels more or less mannerism. As I often think about these days, the world as a child is very similar to the virtual world.The same statement was made in "Mobile Police Patlabor 2", but I continue to draw that the meaning of peace cannot be recognized without war. As an adult, you will feel more or less mannerism. As I often think about these days, the world as a child is very similar to the virtual world. That's why I think children are interested in animation.The mannerism depicted in this work is the human being deprived of death, that is, all the people in the world of animation. All the characters in this movie are lethargic as if they knew their destiny. This is cool. Conversations only on the upper side and social relationships on the surface are true in the real world, but they are drawn properly with animation. What I felt after reviewing this time was that I was drawing a love story between them without being shy.As I read from other people's impressions, in the kissing scene, I was kissing while holding the gun, but I was kissing while suppressing the safety of the gun, which was sensual. The line that says "Kannami-kun should live" has been used to the extent that it rots in the creations so far, but the straight words are apt to pretend to be the plain drama and the vague personality of Kannami. It is designed to come.It's a long movie, but sometimes there are music box scenes, so it was a movie that I could watch easily.