シルヴァン・ショメ監督作品 イリュージョニストについて Directed by Sylvain Chaumet About the illusionist

f:id:okabayashisoma:20220406220943j:plain

こんにちは。久しぶりに感動してしまいました。何から書けば良いのか、とにかく絵が綺麗です。僕は結構背景とかを真剣に観たのですが、実はそこまで書き込んでいる訳では無く、意外とラフスケッチのようなところも多く見られました。ですが全体として絵が美しいのです。何故かと理由を考える時に僕は日本のアニメーションと比較するしかないのですが、背景美術の光の描き方にあるのではないかと思いました。同じ構図で光が当たっている時と当たっていない時の絵があって、勿論日本にもそれはありますが、なんというかグラデーションが絶妙で、本当に実写のようなリアリティがあります。それはキャラクターの頭身やこれも実写を意識してだと思いますが、まるで役者がワンカットで演技をするかのようなシークエンスが多くありました。シルヴァン・ショメはフランスのアニメーション作家なのでバンド・デシネの漫画をアニメーションにするとこういう感じの映画になるのかな、と思ったりしました。あと細部にも手が行き届いていて、ボートでカメラに水滴がつく演出や、遠くの動かないと思ったモブキャラクターが複雑な動きをしたりして何度観ても飽きさせない工夫があります。アニメーションに関してはロトスコープを使ったのかどうかわかりませんが、ディズニーアニメをかなり意識している気がしました。特に手の動きです。画面から手だけがひょっと出てきて何かする、とかアリスの格好は靴を欲しがるところとかも含めてシンデレラを意識したのかな、と思いました。この主人公のタチシェフは実在の人物がモデルになっています。ジャック・タチという映画監督でそこまで調べると果てしなくなりそうだったので自制しました。ラストの電車で子供に小さい鉛筆と長い鉛筆のどちらか渡すか悩み、短い鉛筆を渡すところは本当に感動します。シルヴァン・ショメはフランスの作家らしい、といえば語弊があるかもしれませんが、とても天邪鬼な作家だと思っています。今回観て一番驚いたのはシルヴァン・ショメの作品に可愛い女の子が出ているところです。それぐらい彼の作品は老人と肥満と痩せ過ぎの人物が多く出てくるのですが、そういう意味で今回はかなりサービスしてくれている印象を受けました。アリスが部屋で書き置きを読んで窓を見るシーンは普通の作家なら絶対に泣かせるだろうと思いますが、流石というか全くそんな気配すら見せなかったです。この突き放した演出が逆に僕としてはツボにハマりました。街の灯りが徐々に消えていくシーンはピアノのBGMも相まって良いです。「ベルヴィル・ランデブー」(2003)でもそうでしたが今作も台詞は少ないです。こういうのを観せられるとつくづく映画に台詞は必要ないのかと思ってしまいます。

 

Hello. I was impressed for the first time in a long time. Where should I start? Anyway, the picture is beautiful. I watched the background quite seriously, but in fact, I didn't write that far, and surprisingly, I saw a lot of rough sketches. But as a whole, the picture is beautiful. When I think about the reason, I have no choice but to compare it with Japanese animation, but I thought it was in the way of drawing the light of background art. There is a picture when the light is hit and when it is not hit with the same composition, and of course it is also in Japan, but the gradation is exquisite, and there is really a reality like live action. I think that's because the head of the character and this are also conscious of live action, but there were a lot of sequences as if the actors were acting in one cut. Sylvain Chaumet is a French animation artist, so I thought that if I animated the manga of Band Decinet, it would be a movie like this. In addition, the details are attensive, and there are ways to prevent you from getting bored no matter how many times you watch it by directing water droplets on the camera on the boat, and mob characters that you thought didn't move far away make complex movements. As for animation, I don't know if I used a rotoscope or not, but I felt like I was quite conscious of Disney anime. Especially the movement of the hands. I thought that only her hands came out of the screen and did something, and Alice was conscious of Cinderella, including where she wanted shoes. This main character, Tachi Chef, is modeled on a real person. I suppressed myself because it seemed to endless when I looked it up with a film director named Jack Tachi. I'm really moved by the fact that I'm worried about giving a small pencil or a long pencil to my child on the last train. It may be a misword to say that Sylvain Chaumet seems to be a French writer, but I think he is a very evil writer. What surprised me the most when I saw it this time was that there was a cute girl in Sylvain Chaumet's work. There are a lot of old people, obese and too skinny people in his work, but in that sense, I got the impression that he is quite serviced this time. I think that the scene where Alice reads the note in the room and looks at the window will definitely make an ordinary writer cry, but as expected, she didn't even show such a sign at all. On the contrary, this pushed out production was addicted to the acupressure points for me. The scene where the lights of the city gradually go out is good, coupled with the background music of the piano. It was the same in Belleville Rendezvous (2003), but there are few lines in this work. When I can watch something like this, I wonder if I don't need a line in a movie.