アルフレッド・ヒッチコック監督作品 鳥について Directed by Alfred Hitchcock About the birds

こんにちは。主演のティッピ・ヘドレンが若尾文子に似ています。これを観て改めてヒッチコックについて調べたのですが、ヒッチコックは絵コンテを元に映画を作っていて、一度決めた構図からは変えない主義だったようです。色々書きたいことがあります。まずスクリーンプロセスについてです。車のシーンはまだ使う意味が分かります。映画に意味を求める事自体ヒッチコックに言わせれば無粋なのかも知れませんが海のシーンとか、さっき普通に撮っていたようなシーンでも急にスクリーンプロセスなのか、別の技術なのか分かりませんが、背景に違和感を覚えるシーンが沢山ありました。そして会話シーンの切り返しの応酬です。二人の会話シーンにおいて会話している二人が映ることはなく、一人づつ丁寧に切り返し、完璧に虚構の会話をしています。これはヒッチコックの性癖に近いものだと思いますが、ここまでやられると素直に感激します。そしてこの映画を観ていて思ったことは映画の作り方として一番の見せ場、を真ん中においてそこに向かうために前半を作り、そこから物語を終わらせる作り方があることを知りました。この「鳥」(1963)においては中盤の鳥に突かれて目をくり抜かれた死体、のシーンが見せ場というかそこから一気に話が展開していくターニングポイントです。そしてこの場面で使われている三段ズームアップ、これは原田眞人の「わが母の記」(2010)の役所広司樹木希林の死を予感して幻を見るシーンで同じことをしています。この場面にも言えることですが、素直にズームアップすれば済むことをわざわざ分割して三段のリズムを付けています。ガソリンスタンドが爆発するシーンの四段ショットは流石に観ていて笑いました。あれはやりすぎだと思います。何故おかしいかといえば、ティッピ・ヘドレンの驚いた顔が画面の左から右に視線を動かすようなカットになっているのですが、明らかに驚いた顔を一枚ずつ止め、撮っているのが透けて見えるからです。しかしこの映画が後世の映画に与えた影響は計り知れないと思います。ワンシチュエーションのパニックムービーの要素もありますし、人間に友好的である鳥が実は敵かもしれない、というモチーフは明らかに冷戦の比喩だとも思います。

hello. Leading Tippi Hedren looks like Fumiko Wakao. After watching this, I looked into Hitchcock again, but it seems that Hitchcock made movies based on storyboards and had a policy of not changing the composition once decided. There are many things I want to write about. First, let's talk about the screen process. The car scene still makes sense to use.Hitchcock might say that seeking meaning in a movie is rude, but I don't know if it's a screen process or a different technology, such as a sea scene or a scene that was just shot normally. However, there were many scenes where the background made me feel uncomfortable. And it is a response of switching back of the conversation scene. In the conversation scene between the two, the two people who are having a conversation are not shown, and the conversation is completely fictitious.I think this is something close to Hitchcock's propensity, but I'm honestly moved by being able to do this. And what I thought while watching this movie is that there is a way to make a movie by putting the best highlight in the middle, creating the first half to go there, and then ending the story from there.In this "Bird" (1963), the scene in the middle of the film where a corpse is stabbed by a bird and has its eyes gouged out is a highlight, or a turning point from which the story unfolds at once. And the three-stage zoom-up used in this scene is the same thing that Koji Yakusho does in Masato Harada's "My Mother's Note" (2010) in the scene where he has a premonition of Kirin Kiki's death and sees an illusion. The same can be said for this scene, but I purposely divided it into three steps to add a three-stage rhythm that would be fine if I just zoomed in. The four-stage shot of the scene where the gas station explodes made me laugh. I think that's too much. The reason why it's strange is that Tippi Hedren's surprised face is cut so that the line of sight moves from left to right on the screen. Because you can see through it.However, I think that the influence that this movie had on later movies is immeasurable. There are also elements of a one-situation panic movie, and I think that the motif of birds, which are friendly to humans, may actually be enemies, is a clear metaphor for the Cold War.