最近考えていること what i'm thinking lately

こんにちは。僕が個人的に大好きな役者である役所広司小林薫が共演する、二人とも相当長いキャリアの中でも恐らく初めての共演じゃないかと思われる「THE DAYS」(2023)がNetflixで配信されるようです。これは観なければいけないかもしれません。最近何かと頭の中で浮かぶ映画の台詞があります。押井守の「スカイ・クロラ」(2008)で草薙水素が言う世界の何処かで悲惨な戦争が在ることで我々は平和の意味を正しく理解出来る、という旨の台詞です。よく思うのですが例えば北朝鮮のような国がもし無くなったとしても、世界は均衡を保つためにまた新しい北朝鮮のような国が生まれるだけだ、とだからそれは集団におけるスケープゴートのようなもので、我々に出来る最善の策はそれを刺激することなく、上手く付き合っていく他ないのではないかと思います。何故そんなことを思ったのかよく分かりませんが、ロシアのウクライナ侵攻とか、北朝鮮のミサイル発射とかのニュースを観ていて思ったのでしょう。ニュース番組で北朝鮮のミサイル発射について専門家がミサイルの射程圏内にアメリカ全土が含まれていてアメリカに対する牽制だ、というようなことを言っていたのですが、そんな回りくどいことを滅茶苦茶お金をかけてすることに何の意味があるのか、勿論それだけ強い武力を持っているから攻めてくるなよ、というアピールなのは分かりますが、冷静に考えて国土的にもアメリカに北朝鮮が勝てるとは思いませんから、まあ国を守りたいという愛国心が歪んだ結果だと思います。黒沢清「叫」(2006)を観ました。「映画を書くと頭が疲れる」で黒沢清の水面に対する考え方について、つまり映画館のスクリーンが水面でそれを堺にして我々の世界と彼らの世界が繋がっている、というような意味だと僕は解釈したのですが、この「叫」はやたら鏡が出てきます。重要な場面では大体鏡が一枚噛んでいます。調べてみると鏡に映る像は虚像、というらしくそれは演技をしている役者とも取れますし、映画という架空の現実世界とも取れます。全然上手く書けませんが、何というか顔を水面に付けて殺す方法は、そのスクリーン=水面だとすると、こちらの世界に顔を出して干渉することで、想像すると少し恐いです。それから中盤あたりで仁村春江(小西真奈美)がカメラ目線になるシーンがありますが、そのシーンで鏡台が右に切れて映っていて、そこから何となく鏡がカメラのレンズの役割を果たしているのかとも思いました。「叫」に限らずですが黒沢清作品は台詞がとても良いです。まるで小説の登場人物のような少し書き言葉っぽい口調が好きです。蓮實重彦が本作についてアルフレッド・ヒッチコックの影響を言及していますが、「北北西に進路を取れ」(1959)とか「鳥」(1963)とかの影響を感じます。ラストの宮地徹(伊原剛志)の場面は良く観ていると初めは洗面器に溜まっていた汚濁した水が、赤い服の女(葉月里緒奈)の出現によって、透明な水に変わりそれを訝しみ覗き込んで洗面器に吸い込まれます。時間が巻き戻ったのでしょうか。そしてその後に現れる肉体を失った赤い服の女は、その前にも吉岡登(役所広司)の家で街に解き放たれるイメージがあるように、その洗面器を通じてこちらの世界に侵食してきたのかもしれません。

Hello. My personal favorite actors, Koji Yakusho and Kaoru Kobayashi, will co-star in "THE DAYS" (2023), which is probably the first time they've co-starred in their long careers. is. you may have to watch this. There's a movie line that pops into my head these days.In Mamoru Oshii's "Sky Crawlers" (2008), Kusanagi Susumu says that if there is a tragic war somewhere in the world, we can correctly understand the meaning of peace.I often think that, for example, even if a country like North Korea disappears, the world will just create a new country like North Korea to maintain balance. So, I think the best thing we can do is to get along well without stimulating it.I don't really know why I thought that, but I guess I thought it when I saw the news about Russia's invasion of Ukraine and North Korea's missile launch.In a news program, an expert on North Korea's missile launch said that the entire United States was within range of the missile, and that it was a check against the United States. Of course, I understand that it is appealing that North Korea should not attack because it has such strong military power, but thinking calmly, I don't think North Korea can beat the United States in terms of land. I don't think so Well, I think it's the result of distorted patriotism that wants to protect the country. I saw Kiyoshi Kurosawa's "Retribution" (2006). In "Writing a movie, my head gets tired", I think about Kiyoshi Kurosawa's way of thinking about the surface of the water, in other words, that the screen of the movie theater is the surface of the water, and it means that our world and their world are connected. I interpreted it, but this "shout" has a lot of mirrors. In important scenes, one mirror is usually biting.When I looked it up, it seems that the image reflected in the mirror is a virtual image, and it can be taken as an actor acting, or it can be taken as a fictional real world called a movie. I can't write it well at all, but the method of killing by putting your face on the surface of the water, if the screen = the surface of the water, is to show your face in this world and interfere.Then, there is a scene in the middle where Harue Nimura (Manami Konishi) is looking at the camera. rice field. Kiyoshi Kurosawa's work is not limited to "Scream", but the dialogue is very good. I like the slightly written tone, like a character in a novel. Shigehiko Hasumi mentions the influence of Alfred Hitchcock on this work, but I feel the influence of "North Northwest Take a Course" (1959) and "Bird" (1963). If you watch the last scene of Toru Miyaji (Tsuyoshi Ihara) carefully, the dirty water that initially collects in the basin turns into clear water when a woman in red (Riona Hazuki) appears, making you wonder. It is sucked into the washbasin by looking into it. Has time rewinded?Then, the disembodied woman in red who appears after that may have invaded this world through the washbasin, just like the image of her being released into the city at Noboru Yoshioka's (Koji Yakusho) house. I can't.