グザヴィエ・ドラン監督作品 マミーについて Directed by Xavier Dolan About Mommy

こんにちは。画面の比率が1:1という珍しい映画です。普通映画のスクリーンは、ワイド(16:9)か、シネマスコープ(2.35:1)のどちらかが一般的ですが、スクリーンの両脇に黒い幕がある正方形の1:1という比率は、不思議と映画を観ている感覚ではなく、漫画の一コマのような、ホームビデオのような親近感を覚えます。後にこのアスペクト比を逆手に取った凄いシーンがあるのですが、そこからもわかるようにこの演出は、登場人物の置かれている状況を表しています。社会に適応出来ないマイノリティな人々の孤独、それと単純に視野が狭くなっているという二重の意味を感じました。それと映像が美しいです。光の演出も相当考えられていると思いますが、スローモーションの演出は特に良かったです。スローモーション=感動という公式はいつ誰が発明したのでしょうか。僕が知る限りではサム・ペキンパーがスローモーションを効果的に使っていますが、それはアクションを格好良く見せるためのテクニックなので、感動には結び付きません。全体的にミュージックビデオを観ている感覚にも近い映画でした。

hello. It's a rare movie with a screen ratio of 1:1. Generally, movie screens are either wide (16:9) or cinemascope (2.35:1). It doesn't feel like you're watching a movie, it feels more like a comic strip, like a home video.Later on, there is an amazing scene that takes advantage of this aspect ratio. I felt the dual meaning of the loneliness of minority people who cannot adapt to society, and the fact that their perspectives are simply narrowing. And the images are beautiful. I think that the production of light is also considered considerably, but the production of slow motion was particularly good.When and who invented the formula slow motion = impression? As far as I know, Sam Peckinpah uses slow motion effectively, but it's a technique to make the action look cool, so it doesn't lead to excitement. Overall, the movie felt like watching a music video.

 

20221029

主人公の母のダイアン(アンヌ・ドルヴァル)はジョン・カサヴェテスの「グロリア」(1980)のジーナ・ローランズに似ています。みっともない泣き方がとても良かったです。ラストの終わり方が尻切れトンボというか、それは物語がまた始まりに戻ることを表しているのか、そもそも冒頭の交通事故のシーンは何だったのか、あそこで本当は死んでいて全ては夢だったのか、わかりませんが、そういう広い解釈が出来そうな映画でした。正方形の画面は、絵画のような一枚絵の印象を与えます。そこに丁度人間が収まると、それは肖像画のようになります。劇中でoasisがかかった時はテンション上がりました。

The main character, Diane (Anne Dorval), resembles Gena Rowlands in John Cassavetes' "Gloria" (1980). The way the ending ends is like a dragonfly, or does it represent that the story returns to the beginning? What was the scene of the traffic accident at the beginning? I don't know, but it was a movie that could have such a wide interpretation.A square screen gives the impression of a single painting, like a painting. When a person fits right in there, it becomes like a portrait. When the oasis was applied in the play, the tension increased.