黒沢清監督作品 DOORⅢについて Directed by Kiyoshi Kurosawa About DOORⅢ

こんにちは。傑作でした。何というか単純に僕がこういう怪奇映画を好きなだけなのかもしれませんが、ほぼ完璧な構成です。役者も良く主演の田中美奈子は唇が厚い美人で何より声が良いです。そして本作の怪物藤原を演じた中沢昭泰は新人らしかったのですが、長身痩躯で美形で声も艶っぽくはまり役でした。また全編通じて音楽がかなり良いです。この映画は1996年に製作されましたが、結果としてその後の黒沢清の作風を決定付ける、スプリングボードのようなものになっていると思います。それくらい恐怖演出が幅広くあって半透明のカーテン、途中に一度だけ現れる赤い服の幽霊や、遠くから無言で見つめる人、諏訪太朗の死に方は「ドッペルゲンガー」(2003)の柄本明、終盤の暗黒舞踏のようなポーズで追い詰められる展開は、そのままそっくり「回路」(2001)に継承されています。このゆっくり動く幽霊の元ネタは分かりませんが、思い当たるのは黒澤明の「夢」(1990)の「雪あらし」かと推測されます。無言で佇む人達がこの映画にはよく現れますが、ジョン・カーペンターの映画のようでもあり、冨樫義博が「レベルE」(1995)でも使っていました。寄生虫の元ネタはジョナサン・デミの「羊たちの沈黙」(1991)かと思います。また恐怖演出以外にもう一つこの映画が優れているのはエロティックな演出です。まあ普通に官能的な場面が上手いです。濡れ場を撮る才能はやはり役者の肉体感をどれだけフィルムに定着させることが出来るかにかかっていると思います。主人公の佐々木京(田中美奈子)と藤原美鶴(中沢昭泰)の関係は台詞だけ読めばメロドラマのようなことを言っていますが、不穏な劇伴が終始流れることで、エロスとタナトスが共存する不思議な画面になっています。この「DOORⅢ」(1996)のラストの展開は「Seventh Code」(2013)に似ています。このラストのカタルシスはそれまで一貫して強かった藤原が屈服すること、また男が女に、怪物が人間になど色々な構造がひっくり返ることで生まれるもので、中々痛快です。

hello. It was a masterpiece. It may just be that I just like these weird movies, but the composition is almost perfect. Minako Tanaka, who plays the leading role well, is a beautiful woman with thick lips and above all has a good voice. And Akiyasu Nakazawa, who played the monster Fujiwara in this work, seemed to be a newcomer, but he was tall and thin, had a beautiful voice, and was a perfect fit for the role. Also, the music is pretty good throughout.This film was made in 1996, but I think the result is something like a springboard that defines the style of Kiyoshi Kurosawa's subsequent work.There is such a wide range of horror productions, translucent curtains, red-clothed ghosts that appear only once in the middle, people who stare silently from a distance, and the way Suwa Taro dies is Akira Emoto in "Doppelganger" (2003), and the darkness at the end. The dynamics of the butoh-like poses are carried over to "Circuit" (2001).I don't know the origin of this slow-moving ghost, but I think it's the "snowstorm" in Akira Kurosawa's "Dream" (1990). People standing silently often appear in this movie, but it is also like John Carpenter's movie, and Yoshihiro Togashi also used it in "Level E" (1995). I think the source of the parasite is Jonathan Demme's "Silence of the Lambs" (1991).In addition to the horror production, another thing that this movie excels in is the erotic production. Well, usually erotic scenes are good. I think that the ability to shoot dramatic scenes depends on how well the actors' physicality can be captured on film.The relationship between the main characters, Kyo Sasaki (Minako Tanaka) and Mitsuru Fujiwara (Akiyasu Nakazawa), is like a melodrama if you read the lines alone, but with the disturbing accompaniment that flows from beginning to end, Eros and Thanatos coexist. It's a strange screen. The last development of this "DOOR III" (1996) is similar to "Seventh Code" (2013).This final catharsis is produced by the surrender of Fujiwara, who had been consistently strong up to that point, and the overturning of various structures, such as men becoming women, monsters becoming humans, and so on, which is quite exhilarating.