中田秀夫監督作品 仄暗い水の底からについて Directed by Hideo Nakata About Dark Water


こんにちは。久しぶりに観返しました。というか最近TSUTAYAに行くのを止めて、家にあるDVDを主に観ているのですが、これは前に観た時よりもかなり面白く感じました。中田秀夫は「劇場霊」(2015)とか「貞子」(2019)とかを観て、あまり好きではなくなりましたが、初期はそれこそ「女優霊」(1996)とか「リング」(1998)とか後にJホラーと呼ばれる走りのような作品を作っていた監督だったので、最近の作品が少し残念です。この映画で効果的に働いているのは雨の日のじめっとした陰鬱な雰囲気をフィルムに定着させていることです。ホラー作品では主に夜とか闇とかを使って恐怖を演出しますが、この映画が他の作品と違うところは、雨の日の何となく憂鬱な雰囲気を全体に漂わせることで恐怖の中に物悲しさがあることです。そこが非常に優れています。話はホラーによくあるネグレクトを扱っていますが、ホラーを作るにあたって幽霊となる存在が怨みを残して死ぬ、ということを考えるときに社会的なテーマと絡めやすいので、大体家庭内暴力とか差別とかのテーマに集中してしまいます。僕が気になったのは、舞台となるマンションが明らかにセットっぽい感じで撮られていたところです。意識しているかどうか分かりませんが、映像が小津安二郎を意識しているような感じもしました。

hello. I looked back after a long time. I mean, I recently stopped going to TSUTAYA and mainly watched DVDs at home, which I found to be much more interesting than when I watched it before.Hideo Nakata didn't like it much after seeing "Ghost Theater" (2015) and "Sadako" (2019), but in the early days it was "Don't Look Up" (1996) and "Ring" (1998). I'm a little disappointed with my recent work because I was the director who made a running-like work called J Horror. What works effectively in this film is to establish a damp and gloomy atmosphere on the film on a rainy day.In horror films, the night and darkness are mainly used to create horror, but what makes this movie different from other films is that it makes you feel sad in the horror because it has a somewhat melancholy atmosphere on a rainy day. There is a thing. That is very good.The story deals with the neglect that is common in horror, but when you think about the fact that a ghost person dies with grudge in making horror, it is easy to get involved with social themes, so it is mostly domestic violence or discrimination. I will concentrate on the theme of. What I was interested in was that the condominium that was the stage was clearly shot like a set. I don't know if I'm conscious of it, but I felt that the video was conscious of Yasujiro Ozu.

2022 0619
この映画は改めて観返して、かなり好きな作品だと気づきました。中田秀夫の最高傑作だと思います。前半のゆったりとしたテンポから後半にかけて見せ場であるシーンが怒涛の如く押し寄せます。エレベーターから水があふれ出るシーンはスタンリー・キューブリックの「シャイニング」(1980)の血の洪水のオマージュだと思います。序盤のエレベーターで娘と思って握った手が終盤の娘の取違いの伏線になっているのも綺麗な構成です。この映画では主人公の職業が小説の校閲という特殊なものになっています。これは時々挟まる、セピア色の回想のようなシーンの理由づけになっていると思われます。つまりこの映画自体全てこのヒステリックな母親の妄想かもしれない、という可能性を提示している訳です。もっと深読みすれば、主人公自身幼い頃に母親に置き去りにされた過去を持っていることから、虐待の連鎖で娘に虐待していることから逃避するために作り出した幻覚が、河合美津子という幼い時の自分の分身である、ともいえるかもしれません。ラストがあまりにもあっさり終わり過ぎていて、それだけが不満ですが、それ以外はかなり完成度の高い映画だと思いました。

Looking back at this movie, I realized that it was my favorite movie. I think it is Hideo Nakata's masterpiece. From the slow tempo of the first half to the second half, the scenes that are the highlights rush like a rage. I think the scene where water overflows from the elevator is a homage to the blood flood of Stanley Kubrick's "The Shining" (1980). It is also a beautiful composition that the hand that I thought to be a daughter in the elevator at the beginning is a hint of a misunderstanding of the daughter at the end. In this movie, the profession of the main character is a special one called proofreading a novel. This seems to be the reason for the occasional sepia-colored recollection of the scene. In other words, the movie itself offers the possibility that it may be the delusion of this hysterical mother.If you read more deeply, the hero himself has a past left behind by his mother when he was young, so the hallucination created to escape from being abused by his daughter in a chain of abuse is a young child named Mitsuko Kawai. It may be said that it is my alter ego of time. The last was too easy and I was dissatisfied with it, but other than that, I thought it was a very complete movie.