こんにちは。鶴田法男はやっぱり好きです。僕は「ほんとうにあった怖い話」は毎年観ていますし、今回観て黒沢清は小中理論と共に、この鶴田法男の作品の影響をホラー演出において多分に受けていると改めて思いました。小中理論とは小中千昭が提唱した恐怖の演出のことで、Jホラーの原点である最早古典というべきものです。この映画はとにかくショットが綺麗です。それと女優のキャスティングもこれは完全に個人的な意見ですが、仲間由紀恵、麻生久美子、それと始めの方で早々に退場する奥貫薫、など綺麗な方が多いです。観ていてすぐ気づいたのですが、脚本が高橋洋なので、話はB級ホラーそのもののような強引なストーリーで、しかし映像は恐ろしくそして美しく、そのギャップが気になりました。特に恐ろしかったのは貞子の母親が鏡越しにこちらに向かってにじり寄ってくるシーンです。
Hello. I like Norio Tsuruta after all. I watch "a really scary story" every year, and when I watched this time, I thought again that Kiyoshi Kurosawa was influenced by Norio Tsuruta's work in the horror production, along with the theory of elementary and junior high school. .. The Konaka theory is a production of horror advocated by Chiaki Konaka, and it should be called a classic, which is the origin of J horror. The shots in this movie are beautiful anyway.Also, the actress's casting is a completely personal opinion, but there are many beautiful people such as Yukie Nakama, Kumiko Aso, and Kaoru Okunuki who leaves early at the beginning. As soon as I watched it, I noticed that the script was Hiroshi Takahashi, so the story was a forcible story like the B-class horror itself, but the video was horrifying and beautiful, and I was worried about the gap. Especially scary was the scene where Sadako's mother leaned towards us through her mirror.
黒沢清のホラーにおける演出が鶴田法男に似ていることは宮本法明の「黒沢清「叫」とJホラーの歴史」というPDFに詳しく書かれています。このPDFでは鶴田法男の「たたり」(1999)と黒沢清の「叫」(2006)のテーマの重なりが指摘されていて、とても面白かったです。「たたり」は主演が「東京ゴッドファーザーズ」(2003)のミユキ役の声優も務めた岡本綾です。
The fact that Kiyoshi Kurosawa's horror production resembles Norio Tsuruta is described in detail in the PDF "Kiyoshi Kurosawa" Screaming "and the History of J-Horror" by Norio Miyamoto. This PDF pointed out the overlap of the themes of Norio Tsuruta's "Tatari" (1999) and Kiyoshi Kurosawa's "Screaming" (2006), which was very interesting. "Tatari" is Aya Okamoto, who also played the role of Miyuki in "Tokyo Godfathers" (2003).