ロベール・ブレッソン監督作品 ラルジャンについて Directed by Robert Bresson About Money

こんにちは。久し振りにじっくり映画をTVの大画面で観ました。Blu-rayで観たので恐ろしく映像は綺麗でした。まずこれがロベール・ブレッソンの遺作だということが衝撃的でした。1983年に公開された本作、その時ロベール・ブレッソンは齢84歳です。物語の省略、カットの切れ味が若いので、これが20代の出世作だと言っても不思議ではないくらい映像に野心というか、確信があります。近年の映画を観ていると、本当に役者の顔のアップやバストショットが多いです。カメラは人間の顔を撮るだけでなく、本当はもっと色々なもの、それはペンでも鍵でもそこらの木の枝でも何でも映し出せる、そして時には心理描写までも描けるものだと思います。何でも映せるからこそ、難しいのでしょうが。この映画を観ると人間が動くこと、それだけで映像に力があれば観客の興味は持続するのではないか、と思いました。レオス・カラックスの「ボーイ・ミーツ・ガール」(1984)と北野武の「3-4X10月」(1990)はこの「ラルジャン」(1983)の影響を感じます。黒沢清に関しては本人も言っていますし、色々な方も書いていますが、影響を受けているのだと思います。

hello. It's been a long time since I watched a movie on a big screen TV. I watched it on Blu-ray and it was terrifyingly beautiful. First of all, it was shocking that this was the posthumous work of Robert Bresson. This work was released in 1983, at that time Robert Bresson was 84 years old. The abbreviations of the story and the sharpness of the cuts are young, so it wouldn't be strange to say that this is a work that made people in their twenties successful. recent years When I watch movies in recent years, there are a lot of close-ups and bust shots of actors. I believe that a camera can not only capture human faces, but can actually capture a wide variety of things, such as pens, keys, branches of trees, and even psychological descriptions.It's difficult because it can show anything. When people watch this movie, people move, and I thought that if the image alone had power, the interest of the audience would be sustained. Leos Carax's "Boy Meets Girl" (1984) and Kitano Takeshi's "3-4X October" (1990) feel the influence of this "Larjan" (1983). As for Kiyoshi Kurosawa, he himself has said so, and many people have written about him, but I think he was influenced by him.

 

特徴的な扉の開閉のシーン、ちゃんと扉を開けてそれから閉まるまでカットが続きます。例外的に開けたまま、というシーンも幾つかありましたが、大体はそうでした。人間が何処かに向かい歩いている、扉を開けて違う空間に入る、などのプロセスをきちんと描いているのは最近だとロマン・ポランスキーくらいしかやっていないかも知れません。映画の序盤にあったカフェのようなところで口論になり、胸ぐらを掴んで手がぱっと開く、みたいなシーンは黒沢清の映画で観た記憶があります。このシーンのような明らかにそうは見えないけれども、映画の中ではそれが起こっている、というシーンは何か心を打ちます。

The opening and closing scene of the characteristic door, the cut continues until the door is properly opened and then closed. There were a few exceptions where it was left open, but that was the case for the most part. Recently, only Roman Polanski may be the only one who has properly depicted the process of a person walking towards somewhere, opening a door and entering a different space, and so on. movie I remember seeing a scene in Kiyoshi Kurosawa's movie where they argued in a cafe at the beginning of the movie, grabbed their lapels and opened their hands. There's something poignant about scenes like this one where it doesn't look so obvious, but in the film it happens.