アルフレッド・ヒッチコック監督作品 めまいについて Directed by Alfred Hitchcock About VERTIGO

f:id:okabayashisoma:20220406101250j:plain
f:id:okabayashisoma:20220406120942j:plain
f:id:okabayashisoma:20220406121006j:plain
こんにちは。どうでも良いことですが、僕はこういう映画の画像をpinterestでいつも探しているのですが、特に昔の映画だと色々なデザイナーなのかイラストレーターなのか分かりませんが、格好良いスタイリッシュなデザイン画が多くあります。見ていて面白いです。そして例の如く今回も他の方の感想を多く読みました。黒沢清の「LOFT」(2005)がこの「めまい」(1958)を意識している、というのは凄く良くわかりました。どうやら話の展開に行き詰まった時に自ら罠にかかるように、「めまい」を観てしまったらしいです。あと他の方の感想で面白かったのは、ヒッチコックが使う横顔のショットには不穏な空気がある、というものです。これは「映画の見方」というブログで紹介されている映画における右か左かの進行方向の話にも通ずるもので主人公のスコティ(ジェームズ・ステュアート)がマデリン(キム・ノヴァク)に一目惚れするシーンは確かに惚れ惚れするようなワンシーンです。あとこの映画は視線の映画だ、という人もいました。探偵ものはそうならざるを得ないのでしょうが、尾行の対象を遠くから見つめる主人公、という図式は登場人物をただ傍観して映画を観ている我々にも置き換えられて面白い効果があります。

Hello. It doesn't matter, but I'm always looking for images of movies like this in pinterest, but I don't know if it's a variety of designers or illustrators, especially in old movies, but it's a cool and stylish design. There are a lot of pictures. It's interesting to watch. And as usual, I read a lot of other people's impressions this time. I understood very well that Kiyoshi Kurosawa's "LOFT" (2005) is conscious of this "vertigo" (1958). Apparently, when I got stuck in the development of the story, I saw "vertigo" as if I were trapped myself. Also, what was interesting in other people's impressions is that there is a disturbing atmosphere in the profile shot used by Hitchcock. This also leads to the story of the right or left direction of travel in the movie introduced in the blog "How to watch movies", and the scene where the main character Scotty (James Stuart) falls in love with Madeline (Kim Novak) at first sight is certainly in love. It's a scene that makes you fall in love. Also, some people said that this movie was a movie of sight. That's probably what detectives have to do, but the diagram of the main character staring at the subject of the tail from a distance is an interesting effect that can be replaced by us who are just watching a movie by the characters.

この映画では様々の撮影技法が駆使されています。一番有名なのはこの映画のタイトルにちなんで「めまいショット」とも呼ばれる「ドリーズーム」です。どういうものか文面では分かりづらいかも知れませんが、撮影方法としてはドリーと呼ばれる台車にカメラを載せて要はカメラ自体を後ろに動かしながら、レンズはズームアップさせる方法です。カメラは後ろに動くので当然画面は広くなりますが、そこでズームすることで、真ん中の部分は元の大きさに保たれて背景が歪むような奇妙なショットになります。これが今作では高所恐怖症のスコティの主観として見事に機能しています。ここからは僕が観ていて気になった点をいくつか紹介します。前半は探偵もののミステリーですが後半は主人公が豹変して粘着質なラブストーリーに変わります。この映画の前半と後半で話がガラッと変わる作り方は、あまり見かけないので新鮮でした。そして伊藤潤二の「うずまき」はこの映画から着想を得ているような気がしました。あと途中でアニメーションが入っていたのも驚きました。なんというかヒッチコックは本当に色んな技法を試してなりふり構わず映画を作っていたのですね。関係ないですがヒッチコック関連で色々調べていると、ある記事でスピルバーグが今のフィルムメーカーで「凄い」と言われているものは1930年代、40年代、50年代の優れたものをコピーしているに過ぎない、と言っていたらしくこれはとても核心をついています。

Various shooting techniques are used in this movie. The most famous is "Dolly Zoom" which is also called "vertigo shot" after the title of this movie. It may be difficult to understand what it is in the text, but as a shooting method, it is a way to put the camera on a cart called Dolly and zoom up the lens while moving the camera itself back. The camera moves backwards, so of course the screen becomes wider, but by zooming there, the middle part is kept in its original size and it becomes a strange shot where the background is distorted. This works brilliantly as the subjectivity of Scotty, who is afraid of heights in this work. From here, I will introduce some points that bothered me when I was watching. The first half is a mystery of detectives, but in the second half, the main character changes into a leopard and turns into a sticky love story. I don't see many ways to make the story changing drastically in the first half and second half of this movie, so it was fresh. And I felt that Junji Ito's "Uzumaki" was inspired by this movie. I was also surprised that there was an animation on the way. I mean, Hitchcock really tried various techniques and made movies regardless of pretending to be. It doesn't matter, but when I'm investigating various things related to Hitchcock, I said in one article that Spielberg is said to be "amazing" in the current filmmaker is just copying excellent things from the 1930s, 40s, and 50s. It seems that this is very at the core.