吾妻ひでお 不条理日記について Hideo Azuma About the Irrational Diary

f:id:okabayashisoma:20220314231717j:plain

こんにちは。amazonで頼んだものが今日届きました。事前知識として夏目房之助の「漫画はなぜ面白いのか」での吾妻ひでおについての解説を聞いていたので、すんなり読めました。意味が崩壊していく漫画はアイデアさえあれば誰でも描けそうですが、実はそう簡単なことではありません。いしかわじゅんも言っていましたが、こういう漫画は作家の精神を蝕むものです。現実や社会と隔絶されていく感覚に近いものがあると思います。夏目房之介も言っていましたが、吾妻ひでおの特徴として、そういう前衛的なことをしながら、キャラクターの顔は皆楽観的で、娯楽漫画として成立しているというところが凄いです。僕が個人的に気になったのはキャラクターの顔の描き方がジョージ秋山の「銭ゲバ」(1970)に似ているところです。この「不条理日記」は1978年に始まっているので、吾妻ひでおの方が影響を受けたのでしょうか。ナンセンス、というよりはあとがきでも書かれていましたが、何かパロディの元ネタがあってそれを元にどれだけ遊べるかを試した実験漫画、という印象でした。


Hello. What I ordered from amazon arrived today. As a prior knowledge, I was listening to Fusanosuke Natsume's commentary on Hideo Azuma in "Why Manga is Interesting", so I could read it smoothly. It seems that anyone can draw a manga whose meaning is collapsing as long as they have an idea, but in reality it is not so easy. As Jun Ishikawa said, this kind of manga undermines the writer's spirit. I think there is something close to the feeling of being isolated from reality and society.As Fusanosuke Natsume said, Hideo Azuma's characteristic is that while doing such avant-garde things, all the characters' faces are optimistic, and it is amazing that it has been established as an entertainment manga. What I personally noticed is that the way the character's face is drawn is similar to George Akiyama's "Zenigeba" (1970). This "irrational diary" started in 1978, so I wonder if Hideo Azuma was influenced by it.It was written in a postscript rather than a nonsense, but I had the impression that it was an experimental manga that had some original parody material and tried how much it could be played based on it.