こんにちは。最近結構映画を観ているのですが、感想を書くまで行かないものが多いです。役所広司とブラッド・ピッドが出ていることからずっと気になっていたアレハンドロ・ゴンザレス・イニャリトュの「バベル」(2006)とレオス・カラックスの「ボーイ・ミーツ・ガール」(1984)を観ました。「バベル」は他の方の感想でもありましたが、日本の描き方の違和感と、聾者を出したあざとさ、みたいなものを感じました。「ボーイ・ミーツ・ガール」はジャン・リュック・ゴダールの再来、と言われる位の前衛的な作品で、僕はちんぷんかんぷんでした。映像の質感がどう考えても1980年台のものとは思えないところは凄いと思います。シネフィル、と呼ばれる映画狂の方達には熱狂的なファンがいるらしいので、いつかまた観返す時が来るでしょう。
最近は夏目房之助の「漫画はなぜ面白いのか」を観ていて、日本の漫画の歴史についての興味が湧いています。日本の漫画の歴史の変遷は手塚治虫から劇画、そしてアングラ、ナンセンス、ニューウェーブという流れがあって、僕が気になったのはナンセンス、というジャンルです。谷岡ヤスジやひさうちみちお、吾妻ひでおなど僕が今までスルーしていたところで面白そうなものがありそうな気がするのです。そもそもナンセンス、というもの自体はニッチでマニアにしか受け入れられないものです。そこに作家が行き着くのにはかなりの紆余曲折があるのだろうと思います。結局僕はそういう作家の歴史の変遷の中で生まれる芸術志向の作品が好きなのだと思います。今更普通の漫画を読む気は全くありません。自分でも何故こんな漫画を読んでいるのか人に聞かれたとしても、言葉を持ち合わせないのですが。
なので谷岡ヤスジと吾妻ひでおを買うためにamazonをまた解禁しました。やはりamazonは適度に使っていきます。お金がもったいないと思ったりしましたが、お金は使わないと意味ないだろう、と開き直り、欲しいものがあるときは遠慮せずに買うことにしました。まあ僕が買うものは大体本なので、そんなに出費が嵩むことはないと思います。多分。
Hello. I've been watching a lot of movies lately, but there are a lot of things I don't go until I write my impressions. I watched Alejandro Gonzalez Inyalittu's "Babel" (2006) and Leos Carax's "Boy Meets Girl" (1984), which I've been worried about since Hiroshi Yakusho and Brad Pid are out. "Babel" was also an impression of others, but I felt something like the uncomfortable way I drew in Japan and the bruises that made deaf people. "Boy Meets Girl" is an avant-garde work that is said to be Jean Luc Godard's return, and I was gibberish. I think it's amazing that the texture of the video doesn't seem to be in the 1980s no matter how you think about it. It seems that there are enthusiastic fans in the movie enthusiasts called Cinephil, so the time will come when I will watch it again someday.
Recently, I've been watching Fusanosuke Natsume's "Why are manga interesting?", and I'm interested in the history of Japanese manga. The transition in the history of Japanese manga is from Osamu Tezuka to Gekiga, and Angra, Nonsense, and New Wave, and what bothered me was the genre of nonsense. I feel like there are things that look interesting even if I've been through until now, such as Yasuji Tanioka, Michio Hisauchi, and Hideo Azuma. In the first place, nonsense itself is a niche and can only be accepted by maniacs. I think there will be quite a few twists and turns for the writer to end there. After all, I think I like art-oriented works born in the history of such writers. I don't feel like reading ordinary comics at all now. Even if people ask me why I'm reading such a manga, I don't have words.
That's why we lifted the ban on amazon again to buy Yasuji Tanioka and Hideo Azuma. After all, I will use amazon moderately. I thought it was a waste of money, but I was defiant that it would be meaningless if I didn't use money, so I decided to buy it without hesitation when I had something I wanted. Well, what I buy is mostly books, so I don't think it's that expensive. Maybe.