最近考えていること what i'm thinking about lately


こんにちは。もう8月半ばになりました。最近また時間の流れの速さが恐ろしくなっています。僕に残された時間は刻一刻と減っていっているのに、何も出来ていないことへの苛立ちがあります。一応考えたり、何か違うこと例えば映画を観たり、音楽を聴いたり弾いたりして気を紛らわせていますが、やっぱり漫画を描かないといけませんね。と思ったのも今日amazonで頼んだ高野文子大友克洋の対談が載っている「ユリイカ」(2002)を読んだからです。かなり刺激を受けました。僕はやっぱりこういう檄文、みたいなものに触発されやすい性質みたいです。大友克洋の漫画に対する考え方、特に「週刊少年ジャンプ」などが開発したアシスタントを使って大量生産、そして物語を引き延ばし50、60巻と作っていく方法論に対しての言葉は、大友克洋だからこそ言えることですが、かなり僕にとっては痛快でした。マンネリ化してでも続けていくことに意味があるのかどうか、それは難しいことですが、少なくとも僕はマンネリ化するくらいならいっそやめてしまって後は野となれ山となれ、という考え方なのだと思います。

hello. It's already mid-August. Recently, the speed of the flow of time has become frightening again. Even though the time left for me is dwindling every moment, I feel frustrated that I haven't been able to do anything. For example,I distract myself by watching movies, listening to and playing music, but I still have to draw manga.The reason why I thought that was because I read "Eureka" (2002), which contains a dialogue between Fumiko Takano and Katsuhiro Otomo, which I ordered from Amazon today. I was quite inspired. It seems that I tend to be easily inspired by things like this kind of proclamation.In particular, Katsuhiro Otomo can say something about the methodology of mass production using assistants developed by "Weekly Shonen Jump" and extending the story to 50 or 60 volumes, but for me it is quite exciting. was. It's difficult to say whether it makes sense to continue even if it's stuck in a rut, but at least I think it's my way of thinking that rather than getting into a rut, I'd rather just quit and become a wilderness and a mountain.

鳥山明の絵について最近思ったのは、1コマの画面内の白と黒のコントラストが絶妙に気持ち良い、ということです。漫画で黒で塗りつぶすことをベタといいますが、特に初期の僕が持っている「ドラゴンボール完全版」でいうと8、9巻くらいの第22回天下一武道会の頃の絵のベタの使い方は天才的です。孫悟空クリリンの戦いの子供のような発想をここまで絵に落とし込める才能は本当にこれこそ漫画だ!という漫画であることを全く恥じていない漫画です。この無邪気さに憧れます。何故最近鳥山明にこんなに惹かれるのか分かりませんが、とにかく漫画というものを1から考え直してみたときに、やはり小手先の複雑な技術で幻惑するよりも、感覚的に読んで楽しい、面白い、そして愉快であり得ない世界を作ることの方が数段値打ちがあるのではないか、と思うようになったからです。YouTubeにアニメ版の「ドラゴンボール」(1986)を編集して出している動画があってそれを最近好んで観ていますが、初期の「ドラゴンボール」のアニメの面白さは後期のバトルがメインになってからのものよりも世界観が自由で、それは初期でまだ方向性が定まっていなかったことも起因していますが、とにかく多種多様で観ていて面白いです。関係ないかもしれませんが、昔の白黒時代の映画監督は恐らくカメラに映り込む白と黒の配分に相当気を配っていたと思いますが、それに近いことが鳥山明にも言えるかもしれません。繰り返しますが、どのコマを見ても本当に見やすく分かりやすく、そして絵を生き生きと快活に描いていることがありありと伝わります。本当に天才です。

What I've been thinking about recently about Akira Toriyama's paintings is that the contrast between black and white in one frame is exquisitely pleasing. In the manga, filling in black is called solid, but especially in the "Dragon Ball Complete Edition" that I have in the early days, the use of solid in the drawings around the time of the 22nd Tenkaichi Budokai in volumes 8 and 9 is genius.The ability to draw such a childlike idea from the battle between Son Goku and Krillin is truly a manga! It is a manga that is not ashamed of being a manga. I admire this innocence. I don't know why I'm so attracted to Akira Toriyama these days, but anyway, when I rethink manga from scratch, it's more fun to read, interesting, and amusing than being dazzled by complicated superficial techniques. Creating a world that cannot be is worth several orders of magnitude There is an edited video of the animated version of "Dragon Ball" (1986) on YouTube, and I've been enjoying watching it lately. The world view is more free than the ones from the past, which is partly because it was early and the direction had not yet been decided, but anyway, it is diverse and interesting to watch.It may not be related, but I think that film directors in the old black-and-white era probably paid a lot of attention to the distribution of black and white reflected in the camera, and something close to that could be said of Akira Toriyama. . Again, no matter what frame you look at, it's really easy to see and understand, and you can clearly see that the picture is drawn lively and cheerfully. he is really a genius.