楳図かずお 漂流教室について Kazuo Umezu About Drifting Classroom

こんにちは。初めて楳図かずおの漫画を読みました。「ガキの使いやあらへんで!!」とかに出演している楳図かずおは観たことがありますが、正直こんなに凄い人だったのかと思いました。まだ1巻しか読んでいませんが、感想を書いておきます。この漫画は1972年から1974年まで少年サンデーコミックスで連載されていました。まず絵が上手です。目の大きさが漫画の登場人物にしては小さく、顔のバランスが取れています。物事をダイレクトに台詞で言う感じが永井豪の「デビルマン」(1972)っぽいな、と思い調べてみると同じ1972年に連載が始まっていて、しかし恐らく楳図かずおの方が僅かに先だと思われます。同じくある状況に閉じ込められた人間の群像劇ということでスティーブン・キングを思い起こしましたが、そのスティーブン・キングは1974年に「キャリー」でデビューしていて、あれ楳図かずお相当に凄いなと感じています。両者とも大元はハワード・フィリップス・ラヴクラフトだと思いますが、こんなに楳図かずおがアカデミックな作家とは知りませんでした。この漫画は絶対に行き当たりばったりでは描いていないことが物語の展開から分かります。僕が読んでいる大判の「漂流教室:楳図PERFECTION!(1)」では前半は学校しか世界が無くなったと思わせておいて、中盤からその外の世界が現れて、また並行世界である主人公の翔の母親が居る世界も存在することが分かっていきます。この漫画は台詞が直接的で悪く言えばお洒落さが無いのですが、僕はその気取らなさの方が好きです。狂い方も狂気の中に少しユーモアがあってリアリティがあります。そして現代ならば描けないかもしれない大量の子どもへの虐殺シーンを惜しみなく描いています。 

Hello. This is my first time reading Kazuo Umezu's manga. I've seen Kazuo Umezu, who appeared in "Gaki no Tsukaiya Arahende!!" I've only read the first volume so far, but I'll give my impressions. The manga was serialized in Shonen Sunday Comics from 1972 to 1974. First of all, you are good at drawing. The size of the eyes is small for a cartoon character, and the face is well balanced.I thought that it was similar to Go Nagai's "Devilman" (1972) in that it felt like he was directing things with his lines, and when I looked it up, I found that the serialization started in the same year, 1972, but Kazuo Umezu was probably slightly earlier. It seems. It reminded me of Stephen King as a ensemble play of people trapped in a certain situation, and that Stephen King made his debut with "Carrie" in 1974, and I feel that it is as amazing as Kazuo Umezu. increase.I think that both of them are based on Howard Phillips Lovecraft, but I didn't know Kazuo Umezu was such an academic writer. You can see from the development of the story that this manga is not drawn by chance.In the large-format "Drifting Classroom: Umezu PERFECTION! (1)" that I'm reading, the first half of the book makes you think that the school is the only world left, and in the middle, the outside world appears, and the parallel world of the main character appears. It turns out that there is also a world where Sho's mother exists. In this manga, the lines are direct, and to put it badly, there is no fashionableness, but I prefer the unpretentiousness. The madness also has a little humor and reality in the madness. And he generously depicts scenes of massacres of children that might not be possible in modern times. 

20230223

2巻の中盤くらいまで読みました。正直展開は停滞している印象ですが、やはり子どもがちゃんと死ぬところが時代を感じます。全体的に感じるのは大日本帝国時代の日本に対する諷刺です。楳図かずおは1936年に生まれていて、全共闘世代とは少し違うかも知れませんがその時代を30代に経験していてそれに対する批判というか、閉鎖された空間で人間が陥る普遍的な反応なのかも知れませんが、どうしても特攻や国家総動員法を想起させるような子どもたちの行動から、どれだけ戦争時における日本が異常な状況だったのかを対比して考えることが出来ます。そして妄想から生まれたザリガニのような怪物の造形が素晴らしいです。読んでいて本当に恐怖を感じるくらいの気持ち悪さです。これ当時の子どもたちは自分たちと同じ年齢くらいの子どもが襲われるシーンはトラウマになったのではないでしょうか。

I've read up to about the middle of volume 2. Although honest deployment is an impression stagnant, the place where a child dies properly after all feels the times. The overall feeling is a satire on Japan during the Empire of Japan.Kazuo Umezu was born in 1936, so it may be a little different from the Zenkyoto generation, but he experienced that era in his 30s, and it's a criticism of it, or a universal reaction that people fall into in a closed space. It may be, but from the children's behavior that inevitably reminds me of the kamikaze and the National Mobilization Law, I can compare and think about how abnormal the situation was in Japan during the war.And the modeling of a monster like a crayfish born from delusion is wonderful. It's so disgusting that I feel really scared when I read it. Children at that time must have been traumatized by the scene where a child about the same age as them was attacked.

20230224

3巻全て読みました。巻末に半田健人の解説が書かれていてこの漫画の背景には1970年代始めの高度経済成長が終わりかけて、公害問題や環境破壊などの問題が表出してきた背景があるようです。正直言うと展開は無理やり感が否めない部分もあるのですが、それを補って余りある勢いがあって圧倒されます。

I read all 3 volumes. At the end of the book, Kento Handa's commentary is written, and the background of this manga seems to be the background of problems such as pollution and environmental destruction that came to an end after the high economic growth in the early 1970s. To be honest, the development has some undeniable parts, but it has more than enough momentum to make up for it, and I am overwhelmed.