こんにちは。これも何度も観ている映画です。そして構成が良く出来ている映画です。順を追って書きます。この映画は日本の田舎を舞台にしています。日本にはこういった田舎が無数にあります。映画の舞台に都会が多く使われるのは、一つに背景が賑やかなことや、また話の展開のしやすさがあります。なので田舎を舞台にすることはかなり冒険的な試みです。田舎には映画に求められるような刺激的なものはありません。しかしこの映画では遠景のショットを敢えて多く使い、田舎の朴訥な美しさを表現しています。恐らく山の上から撮った俯瞰のショットや、画面内にピッタリ収まる重機、そして人間の撮り方も非常に調和が取れた均整なショットです。後で書きますがこれは映画の映画、なのでこういった画面構成やストーリー展開もかなりメタフィクションを意識して作られています。
Hello. This is also a movie I have watched many times. And it's a well-structured movie. I will write it step by step. This movie is set in the countryside of Japan. There are countless such countryside in Japan. One of the reasons why the city is often used for the stage of movies is that the background is lively and the story is easy to develop. So setting the countryside is a pretty adventurous endeavor. In the countryside, there is nothing exciting like a movie requires.However, this movie uses a lot of distant shots to express the rustic beauty of the countryside. Probably a bird's-eye view shot taken from the top of the mountain, a heavy machine that fits perfectly on the screen, and a well-balanced shot of human beings. As I will write later, this is a movie movie, so these screen configurations and story developments are also made with a great deal of metafiction in mind.
観ていて気になった演出を幾つか書きます。まず映画監督の田辺幸一(小栗旬)が時々聞く囁き声です。何かのオマージュかも知れませんが、僕は何の引用か分かりませんでした。この囁き声は靴下の色で悩んでいる時に聞こえることから、幸一の心の声と考えるのが自然です。この映画はこの幸一の成長譚でもあるのですが、序盤の彼は自分に自信が持てず、誰か他の人の助けを求めていました。だからこそこの囁き声に従うか、背くかで彼は行動しています。しかしこの囁き声は彼の声です。このことに彼は気づいていません。自分の中に既に正しい答えがあるのですが、気づいていないだけなのですね。映画の中で監督として意見を求められる場面が多く出てきます。中盤くらいまでずっとしどろもどろな感じですが、岸克彦(役所広司)の「もっかいやれよ」という囁きの場面から彼は徐々に自信を回復していきます。この時の岸克彦がまるで誰にも見られていない不在者のように扱われていることが面白かったです。
I'm going to write some of the productions that I was interested in watching. First of all, it's a whisper that film director Koichi Tanabe (Shun Oguri) sometimes hears. It may be a tribute to something, but I didn't know what the quote it was. This whisper can be heard when you are worried about the color of socks, so it's natural to think of it as the voice of Koichi's heart. This movie is also a story of Koichi's growth, but in the early stages he didn't have confidence in himself and asked for someone else's help. That's why he's acting either following this whisper or turning away. But this whisper is his voice. He doesn't realize this. I already have the right answer in me, but I just don't realize it. There are many scenes in the movie where opinions are asked as directors. It's been a slutrating feeling until the middle of the game, but he gradually recovers his confidence from the scene of Katsuhiko Kishi (Koji Yakusho)'s whispering "Mokkayareyo". It was interesting that Katsuhiko Kishi at that time was treated as if he were an absentee who was not seen by anyone.
あとは人間が入れ替わる演出です。東京に帰ろうとしていた幸一を引き留めに来た坪井というアシスタントが幸一の代わりに帰るところ。この場面は少しホラーな演出で僕は凄く好きです。岸克彦の息子の岸浩一(高良健吾)と田辺幸一は書くまでもなく、同じ人物です。浩一が東京に行くといって、出ていったあとに東京に帰ったはずの幸一が家に帰る場面は、露骨に入れ替わりの表現です。この映画のもうひとつのテーマは岸克彦の息子との不和ですが、この幸一を通して、実際の息子の浩一との距離も縮まります。銭湯の場面では、岸克彦と幸一の2人の心の距離がそのまま視覚化されていて感心しました。他にも沢山あるのですが、今日はこれくらいにしておきます。
After that, it's a production where humans are replaced. An assistant named Tsuboi who came to stop Koichi who was about to go back to Tokyo is on his place of Koichi. This scene is a little horror production and I really like it. Katsuhiko Kishi's sons Koichi Kishi (Kengo Kora) and Koichi Tanabe are the same person, not to mention writing. The scene where Koichi goes to Tokyo and Koichi, who should have returned to Tokyo after leaving, comes home is a blatant expression of replacement. Another theme of this movie is discord with Katsuhiko Kishi's son, but through Koichi, the distance between his real son Koichi will also be shortened. In the scene of the public bath, I was impressed that the distance between Katsuhiko Kishi and Koichi's hearts was visualized as it was. There are many other things, but that's enough for today.
2021 1210
田辺幸一が自分で決めたルールを岸克彦が破る旅館での場面。この場面は二人が決定的に交友を深める良いシーンですが、幸一が「甘い物を食べなければ無事に撮影は終わる」と言っていたように、ルールを破ることで、撮影の最後の日に雨が降ってしまいます。皆が諦めていく中で幸一だけが岸克彦の囁き声を聞きます。この場面は劇中の映画の結末とは裏腹に奇跡的です。やはり幸一にとって岸克彦は預言者のような存在になっているようです。そしてラストシーンは映画の世界から抜け出して、日常生活に戻った岸克彦の孤独なショットです。彼は息子とも和解して幸せになった筈ですが、何処か虚しく見えます。この場面から映画の世界は所詮すぐに解ける魔法のような甘美な現実逃避であることを感じます。そしてこのラストシーンは冒頭にも繋がります。
A scene at an inn where Katsuhiko Kishi breaks the rules that Kouichi Tanabe decided himself. This scene is a good scene where the two decisively deepen their friendship, but as Koichi said, "If you don't eat sweets, the shooting will end safely", by breaking the rules, the last day of shooting It will rain. Only Koichi hears Katsuhiko Kishi's whisper as everyone gives up. This scene is miraculous, contrary to the ending of the movie in the play. After all, Katsuhiko Kishi seems to be like a prophet for Koichi.And the last scene is a lonely shot of Katsuhiko Kishi who escaped from the movie world and returned to everyday life. He should have reconciled with his son and be happy, but he looks vacant somewhere. From this scene, I feel that the world of the movie is a magical and sweet escapism that can be solved immediately. And this last scene leads to the beginning.