黒沢清監督作品 クリーピー 偽りの隣人について Directed by Kiyoshi Kurosawa About creepy

こんにちは。面白い映画でしたが、やはりラストの救いのない展開は確かに観ていて気持ちの良いものではありません。しかしそれはこの残された高倉家族と西野澪(藤野涼子)のその後の人生のことを考えての展開だと思いました。この映画はキャッチコピーにもなっている澪の「あの人、お父さんじゃありません。全然知らない人です。」という台詞を堺にして前半と後半に分かれています。僕も二度目の鑑賞ですが、正直前半はかなり観ていてしんどかったです。理由は全ての登場人物の関係性が破綻に向かって行くことを知りながら観るしかないからです。しかしそれだけの力が映像にあると言い換えることも出来ます。編集が独特で大事なシーンをバッサリ省略していて、もしサスペンスを高めるのなら観客には登場人物の感情を明確にした方が良いのですが、観客にもそれを分からせないようにしています。そしてこの映画では前半はより注意して観ていたのですが、画面における正義と悪の方向性がかなり意識されているように思いました。詳しく言うと、この映画のファーストカットは取調室から始まります。そこには窓が2つ映っており、サイコパスとされる犯人は画面から向かって左の窓に立ちます。ここからこの物語における正義と悪の方向性は正義が画面の右側、悪が画面の左側に位置すると考えます。その後の「カリスマ」(1999)を思い起こさせる二者択一で両方を失うというシーンや、高倉康子(竹内結子)が何かを思い出してふと画面の左側を観て、西野雅之(香川照之)の家にチョコレートを届けに行くシーン、主人公の高倉幸一(西島秀俊)が元同僚の野上(東出昌大)に大学で久しぶりに会い、日野市事件の現場に行くことを決めるシーンでも窓の外、画面の左側を見て決断しています。ややこしいのは高倉は映画に台詞でもありましたが、西野と同じ人間性を欠いた人物であるとなっているので、本多早紀(川口春奈)の取調のシーン、などはその方向性がワンショットの中でくるくると変わっていきます。黒沢清の好きなところで、こういう取調のシーンで回想シーンとかを入れずに役者の力だけでワンカットを撮るところが好きです。この映画は黒沢清にしては珍しくエキストラを多用しており、大学のシーンなんかは顕著ですが、画面の後ろで人々が往来しています。そしてそのせいもあるのか、またロケーションが普通の場所だからか、余計に役者以外の世界の非現実性が増しています。これが実は僕は好きなのですが、観る人によってはリアリティが無いように感じるのかもしれません。黒沢清フィルモグラフィーを知っている人からすれば、普通ならもっと廃墟のような場所で、背景には人っ子一人居ない映像に慣れているので新鮮でした。後半はいよいよ事態が動き出すので、変な言い方ですが解放感がありました。それくらい前半はかなりしんどかったです。香川照之サイコパスの演技は、滅茶苦茶なのですが、何処か納得できるような論理性があって気持ち悪いです。一種の催眠術とかに近いものがあります。

hello. It was an interesting movie, but after all the development without salvation at the end is definitely not a pleasant one to watch. However, I thought that it was a development considering the rest of the Takakura family and Mio Nishino (Ryoko Fujino) later in life. This movie is divided into the first half and the second half based on Mio's catchphrase, "That person is not my father. I don't know him at all."To be honest, I watched the first half for the second time, but it was quite painful to watch. The reason is that there is no choice but to watch while knowing that the relationships of all the characters are heading towards bankruptcy. However, it can also be said that there is so much power in images. If the editing is unique and important scenes are omitted and the suspense is increased, it is better to make the emotions of the characters clear to the audience, but I don't want the audience to understand it either.And I watched the first half of this movie more carefully, but I felt that the direction of justice and evil on the screen was quite conscious. To be more specific, the first cut of this movie starts in the interrogation room. Two windows are reflected there, and the culprit, who is considered a psychopath, stands in the left window from the screen. From here, I think that the direction of justice and evil in this story is that justice is located on the right side of the screen, and evil is located on the left side of the screen.After that, the scene where you lose both by choosing between two, which reminds me of "Charisma" (1999), and when Yasuko Takakura (Yuko Takeuchi) remembers something and suddenly looks at the left side of the screen, Masayuki Nishino (Teruyuki Kagawa) The scene where the main character, Koichi Takakura (Hidetoshi Nishijima) goes to deliver chocolates to his house, meets his former colleague Nogami (Masahiro Higashide) for the first time in a long time at university, and decides to go to the scene of the Hino City Incident. , looking at the left side of the screen to make a decision. What is confusing is that Takakura has lines in the movie, but since he is a person who lacks the same humanity as Nishino, the direction of Saki Honda's (Haruna Kawaguchi) interrogation scene is a one-shot. It will change as you spin around inside. One of my favorite things about Kiyoshi Kurosawa is that in this kind of interrogation scene, there is no flashback scene, and I like the way the actor shoots a one-shot.This movie makes extensive use of extras, which is rare for Kiyoshi Kurosawa, and the university scene is prominent, but there are people coming and going behind the screen. And maybe because of that, or maybe because the location is a normal place, the world outside of the actors is becoming more unrealistic.For those of us who know Kiyoshi Kurosawa's filmography, it was refreshing because we are used to images that are usually more like ruins, with no people in the background. In the second half, the situation finally started to move, so I felt a sense of liberation, although it is a strange way of putting it. The first half was so tough.Teruyuki Kagawa's performance as a psychopath is a mess, but it has a logic that makes it somewhat convincing and disgusting. It's kind of like hypnosis or something.