中川信夫監督作品 東海道四谷怪談について Directed by Nobuo Nakagawa About Tokaido Yotsuya Ghost Story

こんにちは。YouTubeでレンタルして観ました。四谷怪談という怪談は漠然とは知っていましたが、改めて観てみるとかなり凄惨な話です。色々なバージョンがあるのですが、篠崎誠の「恐怖の映画史」(2021)でこの四谷怪談について黒沢清と篠崎誠が対談していたのを読んで、一番バランスが取れているらしいこの中川信夫バージョンのものを観ました。そのバランスというのは主人公民谷伊右衛門の悪人度合いが作品によって変わるらしく、黒沢清は同年に公開された大映三隅研次が監督した「四谷怪談」(1959)の伊右衛門は一番善人で、森一生が監督した「四谷怪談 お岩の亡霊」(1969)の伊右衛門が一番悪人だと言っています。まぁ最初なので一番世間でも評価の高い無難な本作を観た次第です。この映画は復讐譚であり復讐のためにどれだけ復讐される人間がどうしようもない奴なのかを見せておき、それが成敗されてカタルシスを得る映画です。これはクエンティン・タランティーノの映画にも似ています。そういう意味では本作の民谷伊右衛門天知茂)はどっちつかずで曖昧なキャラクターです。やってることはかなり極悪非道ですが、僅かながら妻を哀れむ気持ちもあります。この映画が国際的に評価されそうだな、と思ったのは所謂日本的なあれは雅楽なのかそういう音楽が怖い場面になるとドーンと掛かるところです。撮り方も日本画のような整った構図でワンショットが長いです。僕が一番恐かったのはお岩(若杉嘉津子)が鏡を見るシーンです。きちんと恨めしや、と言ってくれるのも良かったです。ホラー演出については正直ちぐはぐな印象を受けました。当たり前ですが今のJホラーで使用されている小中千昭が生み出した演出方法などは無い時代なので、そういう演出に対しての技術の蓄えがまだありません。なのでどちらかというと特撮映画的な恐怖感があります。僕は原作の鶴屋南北の歌舞伎は観たことがありませんが、恐らく原作の展開を再現しようとしてしかしながら技術が追い付かなかったシーンが多数ありました。なのでこれは是非とも全く同じ展開で良いので現代の技術でリメイクしてほしいです。復讐譚って面白いですね。

hello. I rented it on YouTube and watched it. I vaguely knew about the Yotsuya ghost story, but when I watched it again, it was a pretty gruesome story. There are various versions, but I read that Kiyoshi Kurosawa and Makoto Shinozaki had a discussion about this Yotsuya ghost story in Makoto Shinozaki's "History of Horror Films" (2021), and this seems to be the most balanced. I saw the Nakagawa Nobuo version.The balance seems to be that the degree of villainy of the main character, Iemon Tamiya, changes depending on the work. So, Iemon in "Yotsuya Kaidan: The Ghost of Oiwa" (1969), directed by Issei Mori, is said to be the worst villain. Well, it's the first time, so it depends on seeing this safe work, which is the most highly evaluated in the world.This movie is a tale of revenge, and it is a movie that shows how much a person who is vengeful for that revenge is a helpless fellow, and it is a movie that gets catharsis when it is defeated. It's like a Quentin Tarantino movie. In that sense, Iemon Tamiya (Shigeru Amachi) in this work is an ambiguous character. What he does is pretty diabolical, but he also has a little bit of pity for his wife.What made me think that this movie is likely to receive international acclaim is that when it comes to scary scenes with so-called Japanese gagaku music, it hits me with a bang. The method of shooting is also a long one-shot with a well-organized composition like a Japanese painting. The scene that scared me the most was when Iwa (Katsuko Wakasugi) looked into her mirror. It was also good that he said that he was properly resentful. To be honest, I got a mixed impression about the horror production.It goes without saying, but it was an era when there were no directing methods created by Chiaki Konaka, which are used in J-horror movies today, so we don't have any reserves of technology for that kind of directing. So if anything, there is a sense of horror like a special effects movie. I have never seen the original Tsuruya Namboku Kabuki, but there were many scenes where I tried to reproduce the development of the original, but the technology did not catch up.Therefore, I would like this to be remade with modern technology because it can be exactly the same development. Revenge stories are fun.

 

20230106

ホラー演出についてちぐはぐだと書きましたが、1959年の作品だということを鑑みると、当時としては斬新な表現だったのかもしれません。お岩が幽霊として一番始めに出てくるシーンで薄暗い和室の一室の中で伊右衛門はお岩の声を聞きます。その時に照明が落ちて部屋が暗くなり、天井に張り付くお岩が出てきます。この演出も正直上手ではありませんが、プリミティブな恐怖があります。また気になったシーンの一つに伊右衛門が直助から毒薬を受け取るシーンがあります。ここが異常に間を取っていて伊右衛門の葛藤を表現したのか、しかしそれ以上に後ろの蛙の声が気持ち悪く、伊右衛門をそそのかしているかのようです。この映画では実は冒頭から伊右衛門は悪人で、運命の転機が幾つかありますが、悉く破滅していく道を選んでいきます。この辺りはロベール・ブレッソンの「ラルジャン」(1983)にも少し似ています。鶴屋南北がこの「東海道四谷怪談」を著したのは江戸時代の文政8年(1825年)の頃です。江戸時代としても後期にあたり、歌舞伎や能などの文化も成熟していただろうと思われるこの時代に書かれたこの物語が意味するものは何でしょう。それは現代にも同じことが言えますが、つまり文化が極相に達したということだと思います。エンターテイメントは際限なく刺激を求められて、ここまで残酷に書かなければ民衆が面白いと感じなくなってしまったのだと思います。

I wrote that the horror production was inconsistent, but considering that it was a work in 1959, it may have been a novel expression at that time. In the first scene where Oiwa appears as a ghost, Iemon hears her voice in a dark Japanese-style room. At that time, the lights go out and the room becomes dark, and a rock sticking to the ceiling comes out. To be honest, this production is not good, but it is a primitive fear.Another scene that caught my attention was the scene where Iemon receives poison from Naosuke. Perhaps this is an unusual pause to express Iemon's conflict, but even more than that, the voice of the frog in the background is disgusting and seems to tempt Iemon. In this movie, Iemon is actually a villain from the beginning, and although there are several turning points in his destiny, he always chooses the path of ruin. This area is a bit similar to Robert Bresson's "Larjean" (1983).Tsuruya Namboku wrote this "Tokaido Yotsuya Kaidan" around 1825 in the Edo period. What is the meaning of this story written in the late Edo period, when culture such as Kabuki and Noh would have matured? The same can be said for modern times, but I think that culture has reached a climax.I think that entertainment is an endless source of stimulation, and that the public no longer finds it interesting unless it is written so cruelly.