こんにちは。最近ホラー小説家の朱雀門出のYouTubeチャンネルをよく観ていて、古典怪談の面白さ、特に中国の代表的な志怪小説である干宝の「捜神記」、蒲松齢の「聊斎志異」、紀昀の「閲微草堂筆記」などにとても興味があります。古典怪談にはその当時の世俗や民衆の暮しが反映されていて、それは民俗学の求める一般的な民の後世への伝達手段が口伝しか無かった時代の民の暮しについての資料とも言えます。その関連から杉浦日向子の「百物語」(1988)を読み直しました。「松岡正剛の千夜千冊」というブログにこの「百物語」についての良い解説が載っています。何気ないことですが江戸時代の話し言葉も独特です。お主をおのし、また女性でも男性でも同じ言葉遣いだったり、特徴的な語尾の捨て仮名(ぁ)などが面白いです。今回読んで一番感じたのは一つ一つの話がとても長いことです。正確に言えば話自体は短編ですしコマも大きく読み易いのですが、その中に入っている情報量が多いのです。かなり間を置いて3日くらいかけて読みました。そして杉浦日向子は漫画が上手いです。この「百物語」は八年間「小説新潮」に連載されていたようですが、それもあって実に様々な表現方法を会得しています。中国の水墨画を思わせるような墨のタッチ、つげ義春のような陰影、画風もリアリティのあるものからデフォルメしたものまで幅広いです。妖怪の造形は「百鬼夜行絵巻」を参考にしていると思われますが、気になったのは其ノ三十三・其ノ三十四「妖物二話」、其ノ三十八・其ノ三十九「小鬼二話」、其ノ四十三「人茸の話」に出てくる怪異の姿が、中山昌亮の「後遺症ラジオ」(2012)のおぐしさまに似ています。好きな話を列挙すると其ノ八「異形の家人の話」、其ノ十「数原家の蔵の話」、其ノ十一「お七の話」、其ノ十二「かぴたん奇法の話」、其ノ十六「影を見た男の話」、其ノ二十二「長持の中の話」、其ノ三十二「駆け出す女の話」、其ノ三十七「抜けた首の話」、其ノ四十「産女の話」、其ノ五十三「二人女房の話」、其ノ六十一「狼の眉毛の話」、其ノ七十「即身仏の話」、其ノ七十一「竹林の再会の話」、其ノ七十四・其ノ七十五「訪う気配二話」、其ノ九十八「赤い実の話」です。古典怪談でも現代怪談と同じような怪異が見られることにとてもオカルティズムを感じます。
Hello. Recently, I often watch the YouTube channel of the horror novelist Suzaku Monde, and I think about the fun of classic ghost stories. I'm very interested in Kino's "Xwei Sodo Writing" and so on. Classical ghost stories reflect the life of the people and the secular life of the time, and it can be said that it is a material about the lives of the people of the time when oral tradition was the only means of communication for later generations, which folklore seeks.In connection with this, I reread Sugiura Hinako's Hyaku Monogatari (1988). There is a good commentary on this "Hyaku Monogatari" in the blog "Shogo Matsuoka's Thousand Nights". Although it is casual, the spoken language of the Edo period is also unique. It's interesting that the wording is the same for both women and men, and the distinctive ending of the word is abandoned kana (a). What struck me the most when reading this book was how long each story was.To be precise, the story itself is short and the panels are large and easy to read, but there is a lot of information contained in it. I read it in about 3 days with a lot of time. And Hinako Sugiura is good at comics. It seems that this "Hyaku Monogatari" was serialized in "Shosetsu Shincho" for eight years, and because of that, I have mastered many different ways of expression.A touch of ink reminiscent of Chinese ink painting, shadows like Yoshiharu Tsuge, and a wide range of painting styles, from realistic to deformed. It seems that the yokai modeling is based on the "Hyakki Yagyo Emaki", but what I was interested in was No. 33 and No. The strange appearance that appears in No. 39, "Kooni Niwa" and No. 43, "The Tale of Human Mushrooms," is similar to that of Nakayama Masaaki's "Aftereffects Radio" (2012).If I list my favorite stories, No. 8 "The story of the strange family", No. 10 "The story of the Kazuhara family storehouse", No. 11 "Oshichi no tale", No. 12 "Kapitan Strange Law" No. 16 "The Story of a Man Who Sees a Shadow" No. 22 "The Story of a Long Mochi" No. 32 "The Story of a Running Woman" No. 37 "I Missed No. 40 "Unajo's Story" No. 53 "Two Wife's Story" No. 61 "Wolf's Eyebrow Story" No. 70 "Sokushinbutsu" No. 71 "The story of reunion in the bamboo grove",No. 74 and No. 75 "Two signs to visit", No. 98 "The story of the red fruit". I feel very occultism in the fact that even in classical ghost stories, the same ghost stories as in modern ghost stories can be seen.