最近考えていること what i'm thinking lately

こんにちは。一年が終わりました。今月が色々なことがあって慌ただしかったせいか、全体を通してもそんな印象の一年でした。最近大貫妙子の曲を聴いていてアレンジの仕方が、特にお洒落にするために音を抜く感じがキリンジに似ているな、と思いました。調べてみるとキリンジは2013年に大貫妙子のトリビュートアルバムで「黒のクレール」をカバーしています。実は僕もまだちゃんと大貫妙子の音楽を聴いていないのですが、大貫妙子の世界もまた広く抜け出せなくなるような気がします。川島のりかずの「フランケンシュタインの男」(1986)を読みました。煽り文句で伊藤潤二が絶賛していたのでamazonで頼みました。画風は永井豪で、残酷描写とかは小山ゆうみたいな時代劇漫画の印象を受けます。最近思うのはこれは映画に置き換えて誰かも言っていましたが、漫画もどんな風に描いたとしても、作者が伝えたいことがありさえすればそれはどんな形であれ伝わるのだと思います。そこで気を利かせたような演出とか、自らの美意識を持ち込んだ美麗な作画とかは実はあまり意味が無いのだと、これは永井豪とかを読んでも同じことを感じるのですがつくづく思います。こういう直球の伝えたいことを台詞でどーんと読ませる方法はある種反則技で、普通ならかなりの手順を踏んでそこに行くところをスキップしていく爽快感があります。川島のりかずは初めて読みましたが、作品リストを見てみるとどれもおどろおどろしいものばかりです。同じような作品を作り続けるタイプの作家は、作品毎に頻出するモチーフとかを見つけやすいのでそれが近年の再評価に繋がったのだと思います。そう捉えると小津安二郎ともヒッチコックとも引けを取らないような作家にも思えます。単純にそれしか出来なかったのだ、ということも勿論あると思いますが、何というかそれを行うことは考える以上にエネルギーが必要で、同じことを何度もすることは毎回違うことをすることと同じくらいの労力なのだと大人になって分かりました。今日は朝にTVをつけっぱなしで音を消して観ていたのですが、そこで名前は忘れましたがある芸術家の方が出ていて、そのドキュメンタリーを観ていて何となく思ったのは、絵を描いて生きていくということを突き詰めていくと、絵が好きだとかそんなことは全くどうでも良く、また上手くなりたいというような向上心も多分無く、それらが無くなって何が残るかでその人がどういう絵を描くのかが決まるのだと思います。来年は漫画を描けるようになりたいです。

hello. A year is over. Perhaps because I was busy with various things this month, it was a year with such an impression throughout. Recently, when I listened to Taeko Onuki's songs, I thought that the way they arranged the songs, especially the way they cut out the notes to make it more fashionable, was similar to Kirinji's. When I looked it up, Kirinji covered "Kuro no Clair" in Taeko Onuki's tribute album in 2013.Actually, I haven't really listened to Taeko Onuki's music yet, but I feel like I can't get out of Taeko Onuki's world. I read Norikazu Kawashima's "The Frankenstein Man" (1986). Junji Ito praised it for his provocative words, so I ordered it from Amazon. The painting style is Go Nagai, and the cruel depiction gives me the impression of a period drama manga like Yu Koyama.What I think about recently is that someone said this in terms of movies, but I think that no matter how you draw a manga, as long as the author has something to say, it will be conveyed in any form. I feel the same way when I read Go Nagai, and I really feel that there is not much meaning in directing the work in such a way that it is thoughtful, or in beautiful drawings that bring in one's own sense of beauty.This method of making the characters read what they want to convey in words is a kind of foul technique, and it gives an exhilarating feeling to go through quite a few steps and skip where you would normally go. This is the first time I've read Norikazu Kawashima, but when I look at the list of works, they are all frightening. Artists who keep making similar works are more likely to find motifs that frequently appear in each work, which I think has led to their recent reevaluation.It seems that he is a writer who is on par with Yasujiro Ozu and Hitchcock. Of course, I think it's possible to say that it was simply the only thing I could do, but somehow doing it requires more energy than I thought, and doing the same thing over and over again means doing something different each time. As an adult, I realized that it was as much effort as anything.I was watching this morning with the TV on and the sound turned off, and there was an artist whose name I forgot was appearing. If you take a look at drawing pictures for a living, it doesn't matter if you like painting or anything like that, and you probably don't have the ambition to become good at it. I think that it is decided what kind of picture is drawn.I want to be able to draw manga next year.