松岡錠司監督作品 深夜食堂について Directed by Joji Matsuoka About the midnight cafeteria


こんにちは。小林薫の演技が好きです。あまり見ないというと失礼ですが、そんなに露出が高い俳優ではないので、たまに出ていると、おっと思いしばらく観るくらい好きです。唐十郎状況劇場に所属していたこともあって、若い頃はアングラ的な激しい演技もしていたのだろうと思いますが、黒沢清とか坂本慎太郎とかもそうですが、若い頃に激しいものを作っている人間ほど、歳を取ってくると円熟して静かな中にそういった混濁したものが内包されていくのかも知れません。監督の松岡錠司は「トイレの花子さん」(1995)とかも好きなのですが、なんというか映画においてありきたりでスタンダードな撮影方法で作っているように見えて、実はそれにはかなりセンスが必要で、それはロマン・ポランスキーとかスティーブン・スピルバーグとかにも通ずる、エンターテインメントとして成立させつつも、大衆的な中に作家性を感じさせる非凡なショットがあるような作家です。この「深夜食堂」(2015)はTVシリーズの映画化になっていて、TVシリーズお馴染みの東京の夜景から始まるオープニングも変わっていません。話は三話からの構成になっていて、僕は個人的に多部未華子の話が好きなのですが、彼女は怒っている演技が上手いと思っています。「ヤスコとケンジ」(2008)、「デカワンコ」(2011)とかも観ていましたが、怒っている演技の肝は声質にあると思います。怒ったときの声の感じが僕は個人的に好きです。この映画では方言がよく出てきます。方言はイコール地方と都会の格差を感じさせます。もうひとつの話である福島の震災の話は、かなりディープでセンシティブな話題です。しかしクリエイターは避けられない話題でもあります。

hello. I like Kaoru Kobayashi's acting. It's rude to say that he doesn't see much, but he's not such an exposed actor, so when he appears occasionally, I'm afraid I like watching it for a while.Because I belonged to the Juro Kara Situation Theater, I think that I was acting like an underground when I was young, but like Kiyoshi Kurosawa and Shintaro Sakamoto, I think that when I was young, I did intense things. The more human beings who make it, the more mature and quiet it may be that such turbid things are contained in it as it gets older.The director, Joji Matsuoka, also likes "Toire no Hanako-san" (1995), but it seems that it is made by the standard shooting method that is common in movies, and in fact it requires a lot of sense. So, it is a writer who has an extraordinary shot that makes you feel writer in the masses, while being established as entertainment, which is similar to Roman Polanski and Steven Spielberg.This "Midnight Shokudo" (2015) has been made into a movie of the TV series, and the opening that starts from the night view of Tokyo, which is familiar to the TV series, has not changed. The story consists of three episodes, and I personally like the story of Mikako Tabe, but she thinks she is good at acting angry. She also watched "Yasuko to Kenji" (2008) and "Deka Wanko" (2011), but I think her angry acting is based on her voice quality.I personally like the feeling of the voice when I get angry. Dialects often appear in this movie. The dialect makes us feel the difference between the equal region and the city. Another story, the story of the Fukushima earthquake, is a fairly deep and sensitive topic. However, creators are also an inevitable topic.

2022 0706
ほぼ日刊イトイ新聞」に小林薫糸井重里の対談があってそこでかなり興味深い話を色々読みました。唐十郎の「状況劇場」についての話や、自分の場所で井戸を掘る、という話も面白かったのですが、一番面白かったのは小林薫笠智衆の演技が好きだ、という話です。それもあって思ったのは、この「深夜食堂」の撮り方は小津安二郎に似ています。風景の空ショットや、カメラも基本的にはフィックスを使っていてその辺りが似ています。またオチをきちんと付けているところも良かったです。

There was a dialogue between Kaoru Kobayashi and Shigesato Itoi in "Hobonichi Itoi Shimbun", and I read a lot of interesting stories there. It was interesting to talk about Kara Juro's "Situation Theater" and to dig a well at his own place, but the most interesting story was that Kaoru Kobayashi liked the acting of Chishu Ryu.Partly because of that, I thought that the way of shooting this "Midnight Shokudo" is similar to Yasujiro Ozu. Sky shots of landscapes and cameras basically use fixes, and the area is similar. It was also good that the punch line was attached properly.