白石晃士監督作品 口裂け女について Directed by Koji Shiraishi About Kuchisake Onna

こんにちは。この映画は子どものときに友達の家で観た記憶があります。白石晃士が真面目にと書くと語弊がありますが所謂フェイク・ドキュメンタリーではなく、フィクションとして映画を撮っています。ホラー映画の始まり方としてこれ以上無いくらいに、簡潔でオーソドックスな封印されていた口裂け女が甦るシーンや、序盤から主人公や周りの登場人物のトラウマのオンパレードなどから、これはホラー映画をパロディーした映画なのだと思いました。そして改めてフェイク・ドキュメンタリーの偉大さを感じました。この映画はかなり無茶苦茶な展開をしている映画なのですが、実はそれをもしフェイク・ドキュメンタリーテイストで撮ったら、と考えると案外納得出来るのではないかと感じるのです。観ていて気になる演技もフェイク・ドキュメンタリーならば演技をする必要がない訳です。白石晃士があらゆるジャンルにおいてフェイク・ドキュメンタリーを使えば新しい映画が作れると言っているように、つまりフェイク・ドキュメンタリーとはフィクションという映画が持っている虚構を破壊して、現実を現実のままに使える素材です。しかもそのドキュメンタリーという前提を使いつつ、フェイクだと断言しているようにあらゆる無茶をしても、何というか結局それを受け入れるしか出来ないような、そういう強引さも持ち合わせています。白石晃士は「ノロイ」(2005)という本当に恐ろしい映画を撮っているので、「口裂け女」(2007)はあくまで商業的な映画として作ったのかなと思います。何かまた「ノロイ」を観たくなりました。あれは本当に凄い映画です。

Hello. I remember seeing this movie at my friend's house when I was a kid. It may be misleading to say that Koji Shiraishi is serious, but he makes films as fiction, not so-called fake documentaries.This is a parody of a horror movie, from the simple and orthodox scene where the sealed mouth-splitting woman revives, and the traumatic parade of the main character and the surrounding characters from the beginning. I thought it was a great movie. And once again I felt the greatness of fake documentaries.This movie is a movie with a rather unreasonable development, but in fact, if you think about it with a fake documentary taste, I feel that you can understand it unexpectedly. If it's a fake documentary, you don't have to act.As Koji Shiraishi says that if you use fake documentary in any genre, you can create a new movie. Moreover, while using the premise of the documentary, even if you do all kinds of unreasonable things like asserting that it is fake, you can only accept it in the end. Koji Shiraishi made a truly terrifying film called "Noroi" (2005), so I think he made "Kuchisake Onna" (2007) as a commercial film. Something made me want to watch "Noroi" again. That's a really great movie.

 

20230116

佐藤江梨子の叫び声が意外と野太い声で驚きます。それと意図的だと思いますが、社会の動きを描いていません。でも途中で柳ユーレイが警官として出ていたりもして、そこは少し混乱していますが、基本は主人公たちだけにフォーカスして話が展開していきます。ラストの展開はどう考えても三池崇史の「着信アリ」(2003)にそっくりです。印象的な白い服や何処か異世界のようなロケーションなども共通しています。しかしラストで一つ思ったのは佐藤江梨子だけは水野美紀型の口裂け女にはならずに、オリジナルの口裂け女に変身していて、これはこの後の世界では佐藤江梨子型の口裂け女が蔓延っていくことを暗示しているのかもしれません。「稲穂ラジオ」というサイトで本作について白石晃士本人が語っている音声を聴きました。「口裂け女」の当初の構想は子どもを主人公にしたもので、ラストは小学校に口裂け女が乗り込んできて子どもたちを大量殺戮する、といったものだったようです。それは「附属池田小事件」(2001)をモチーフにしていたようですが、流石に軌道修正した結果今の形に落ち着いたらしいです。また本作の予算は8000万円くらいだったようです。初号試写を観てスポンサーが降りたこと、キャスティングなどはやはりプロデューサーが決めたものらしく、水野美紀を起用したのも宣伝のために大きな名前を使いたかったことなどかなり面白い話を聴きました。「附属池田小事件」を少し調べてみると、かなり陰惨な事件です。犯人の宅間守の経歴が凄まじく、「秋葉原通り魔事件」(2008)の加藤智大ともダブる感じはありますが、当たり前ですが加害者側の親族にも事件後の人生は有るわけで、それを考えるとうすら寒いです。宅間守はこの事件を起こす前に強姦や傷害などの逮捕歴が15件あったらしく、こういう人間って本当に居るのだなと思いつくづく恐ろしいです。エドワード・ヤンの「ヤンヤン 夏の想い出」(2000)の台詞の中に「僕たちは殺人を犯さない、けれどそれがどういうものか知っている。映画のおかげさ」というような台詞がありますが、殺人とかは本当に創作物の中だけのものであって欲しいと願います。

Eriko Sato's scream is surprisingly loud and surprising.Also, I think it's intentional, but it doesn't depict social movements. However, Yurei Yanagi appears as a policeman in the middle of the story, which is a bit confusing, but basically the story develops with a focus on the main characters. No matter how you look at it, the final development is very similar to Takashi Miike's "Calling Ali" (2003). Impressive white clothes and a location that feels like another world are also common. However, one thing I thought at the end was that only Eriko Sato didn't become a Miki Mizuno-type slit-mouthed woman, but transformed into an original slit-mouthed woman, and this is Eriko Sato-type slit-mouthed woman in the world after this. It may imply that women will spread.I listened to Koji Shiraishi himself talk about this work on the site "Inaho Radio". The initial conception of "Kuchisake-onna" was to have a child as the main character, and the last one seems to have been something like a woman who breaks into an elementary school and massacres children. It seems that it was based on the "Affiliated Ikeda Small Incident" (2001) as a motif, but it seems that the current form has been settled as a result of course correction.It seems that the budget for this work was about 80 million yen. Also, after watching the preview of the first issue, the sponsor dropped out, the casting seems to have been decided by the producer, and I heard quite interesting stories such as the fact that Miki Mizuno was appointed because he wanted to use a big name for publicity. . A little research into the "Affiliated Ikeda Small Incident" reveals a rather gruesome incident.The culprit, Mamoru Takuma, has a terrific career, and I feel like I have a lot in common with Tomohiro Kato in "Akihabara Street Demon Incident" (2008). It's very cold.It seems that Takuma Mamoru had 15 arrest records for rape and injury before this incident, and it's scary to think that such a person really exists. In Edward Yang's "a One and a Two"(2000), there is a line that says, "We don't commit murder, but we know what it is like. Thanks to the movie." I really hope that it will be something only in the creation.