今日の出来事 what happened today


こんにちは。今日は予てから行きたかった美術館と動物園に両方行ってきました。しかし遠出もあまり出来ないので、隣の愛媛県で都合良く済ませました。久万高原町の久万美術館は今佐藤溪の個展がやっていました。詩人であり画家でもあったらしい佐藤溪の作品は、文章と絵が展示されていて、文章の方は同年代を生きた宮沢賢治に似た、手書きで修整した跡がそのまま残っている感じが、佐藤溪の肉薄した思いを感じました。絵はスケッチ風の簡単なもので、時代を切り取ったようなものが多かったです。また美術館の展示室の入口に書かれている文章がとても印象に残りました。それは美術館に来て作品を観て感じてそこからその作品をどういう思いでその作家が描いたのかということに思いを馳せることが大事だ、ということです。それはそこからその作家が生きた時代を調べることもそうですし、更にその作家が師事していたような作家を調べていくと数珠つなぎのように見識が広がります。
I have been to both the museum and the zoo. However, I can't go out much, so I conveniently finished it in the neighboring Ehime prefecture. At the Kuma Art Museum in Kumakōgen-cho, Kei Sato's solo exhibition is now on. The works of Kei Sato, who seems to have been a poet and a painter, are displayed in writing and paintings. I felt the thin feeling of the valley.The pictures were simple sketches, and many of them seemed to capture the times. Also, I was very impressed by the sentences written at the entrance of the exhibition room of the museum. It means that it is important to come to the museum, see the work, feel it, and think about what the artist was thinking when he drew that work.It is also possible to investigate the era in which the artist lived from there, and furthermore, if you research the writers that the writer studied under, your knowledge will expand like a string of beads.

とべ動物園にも行きました。前に博物館に行ったときもそうでしたが、やはり子供連れの家族で賑わっていました。正直動物園は途中から色々考えてしまいました。よく作品とかで人間と動物の立場が入れ替わったような、また人間中心主義を暗に批判するような作品を観ます。有名な藤子・F・不二雄の「ミノタウロスの皿」(1969)に代表されるような、あの居心地の悪さを感じてしまいました。檻に入った動物たちは皆やる気がなく、なんか助けを求められているような気がしました。勿論動物園の飼育員は、きちんと栄養管理をして愛情を持って育てているとは思いますが、見世物小屋のように、これはおかしい表現ですが、人間たちに見られて一日中狭いスペースで暮らしている、と考えるとやっぱり野生で生きて天敵に殺されたり、飢えて死んでいくほうが、よっぽどましなのではないか、と思ってしまいました。これは滅茶苦茶勝手な今日一日だけ行っただけの僕が言えることではありませんが、やっぱり僕は美術館とか博物館とかの方が好きみたいです。
We also went to Tobe Zoo. It was the same when I went to the museum before, but it was still crowded with families with children. To be honest, I thought a lot about the zoo from the middle. I often see works in which the positions of humans and animals are reversed, and works that implicitly criticize anthropocentrism. I felt that discomfort, as typified by the famous Fujiko F. Fujio's Minotaur Plate (1969).All the animals in the cage were unmotivated and felt like they were asking for help. Of course, I think that zoo keepers manage their nutrition properly and raise them with love, but like a show hut, this is a strange expression, but they live in a small space all day long under the eyes of humans. When I think about it, I thought it would be much better to live in the wild and be killed by natural enemies or starve to death.I can't say this because I've only been there for one day, but I think I prefer art galleries and museums.