黒沢清監督作品 蛇の道について Directed by Kiyoshi Kurosawa About Serpent's Paths


こんにちは。書きたいことが沢山あります。まず何故この映画を観たかについて書いてみます。最近蓮實重彦の「監督 小津安二郎」(1983)を読んで、また映画に対する熱が高まり、それが高じて黒沢清の「黒沢清、21世紀の映画を語る」(2010)を初めてKindleを使って購入して読みました。著書というより講演集のような感じでしたが、黒沢清の映画に対する考えについて知れてとても興味深かったです。映画がもつリアルとフィクションの対立、内部と外部の拮抗、世界と個人など様々な境界の間にあるのが映画なのだ、と改めて思いました。

hello. I have a lot to write about. First of all, I will write about why I saw this movie. Recently, I read Shigehiko Hasumi's "Director: Yasujirō Ozu" (1983), and my passion for movies grew again. I used it and bought it and read it. It felt more like a collection of lectures than a book, but it was very interesting to learn about Kiyoshi Kurosawa's thoughts on film.I once again realized that cinema lies between various boundaries, such as the conflict between reality and fiction, the antagonism between the inside and the outside, the world and the individual.


そしてそれを踏まえて「蛇の道」(1998)を観ました。冒頭の始まり方はロマン・ポランスキーの「フランティック」(1991)を思い起こさせます。主人公の宮下(香川照之)が終始なにかに怯えているような、落ち着きがなく急に暴力的になったり虚無的になったりするのですが、それと対照的に新島(哀川翔)は始めから自分の目的に向かって、全くブレずにいる人間ではない神に近いなにか、として描かれています。中盤で娘の敵である男を殺して、復讐の目的を失った後の展開を描いていますが、この辺りはかなり自覚的に物語を破綻させようとしている感じがしました。これは「カリスマ」(1999)にも同じことが言えます。実際でっち上げたもう一人の有賀という男を捜しに行くシーンでは物語が振り出しに戻ったことを示すように冒頭と対応したシーンになっています。ただ歩くシーンや話すシーンが銃を持っているだけで、いつ撃つのか、というサスペンスが働きドキドキします。新島が開いてる数学の私塾のような場面は何故か分かりませんが凄く好きです。何か分からない数式とそれを熱心に勉強する様々な人間という組み合わせが映像的に面白いからだと思います。新島が背後の闇に視線を向けるシーンはエドワード・ヤンの「牯嶺街少年殺人事件」(1991)の暗闇からバスケットボールだけが跳ねてくるシーンを思い起こしました。

And based on that, I watched "Sarpent's Paths" (1998). The way it opens at the beginning reminds me of Roman Polanski's Frantic (1991). The main character, Miyashita (Teruyuki Kagawa), is frightened from beginning to end and becomes restless and suddenly becomes violent and nihilistic. It is depicted as something close to God, not a human being who is completely unwavering toward the purpose of .In the middle of the story, he kills a man who is the enemy of his daughter and depicts the development after he loses the purpose of revenge. The same can be said for "Charisma" (1999). In the scene of going to search for another man named Ariga, which was actually made up, the scene corresponds to the beginning, as if to show that the story is back to the beginning. rice field Just by walking and talking scenes with guns, the suspense of when to shoot will work and make your heart beat. I don't know why, but I really like the scene where Niijima runs a private math school. I think it's because the combination of an unknown mathematical formula and various people who study it enthusiastically is visually interesting. The scene in which Niijima turns his gaze to the darkness behind him reminds me of the scene in Edward Yang's "A Brighter Summer Day" (1991) in which only a basketball bounces out of the darkness.