岡本螢 刀根夕子原作 高畑勲監督作品 おもひでぽろぽろについて Based on Hotaru Okamoto, Yuko Tone, Directed by Isao Takahata, about Only Yesterday

f:id:okabayashisoma:20220331223336j:plain

こんにちは。またまた何回も観ている映画です。いきなりですが、冒頭のクレジットタイトルから作中の演出もそうですが、かなり小津安二郎を感じました。この映画が作られた1990年代初頭はレトロ気分が流行っていたらしく、高畑勲は「映画を作りながら考えたことⅡ」にも書いていましたが、それに則りつつ、しかしそれを肯定するだけの映画にするのではなくて、そういう過去を踏まえて現在をどう生きていくかを描きたかったようです。色々気になる演出がありました。成績表のシーン、ここの十字の効果線みたいたものの名称が、よくわからないのですが、ここだけこういう演出が入っていたり、岡島タエ子とナオ子が指を合わせて星座になるシーンとか観ていて、ん?となる演出が結構入っています。音楽の使い方はその時の登場人物の状況に即した挿入歌が使われていて、流石クラシックにも造詣が深い音楽通の高畑勲だと思いました。

 

Hello. It's a movie I've watched many times again. It's sudden, but the production in the work from the credit title at the beginning is the same, but I felt Yasujiro Ozu quite a bit. It seems that the retro mood was popular in the early 1990s when this movie was made, and Isao Takahata also wrote in "What I thought while making a movie II", but in accordance with that, it is not just a movie to affirm it, but so It seems that he wanted to draw how to live in the present based on the past. There were a lot of interesting productions. I'm not sure about the scene of the report card, the name of the one that looks like the effect line of the cross here, but I'm watching this kind of production only here, and I'm watching the scene where Taeko Okajima and Naoko become constellations with their fingers together, huh? There are quite a few productions. As for how to use music, insert songs were used according to the situation of the characters at that time, and I thought it was Isao Takahata, a music connoisseur who was well versed in classical music.

 

2022 0403

僕が観ていて気になったのは車の中のシーンの多さです。27歳の岡島タエ子の話は高畑勲のオリジナルなのですが、車のシーンが全体のかなりの範囲を占めています。それと話のテーマをさりげなく盛り込むのがやっぱり上手いです。この映画のメインテーマ、と言ってもいいと思いますが、田舎の風景はもともと人間が作ったものだから懐かしいのだ、ということを話の中で違和感なく伝える手腕は凄いです。そしてラストシーンです。僕は何度観てもなぜか泣きそうになるシーンなのですが、今回何故そう思うか考えてみました。この映画では思い出が現実の時間軸と交錯する作りになっています。なので観ている側は27歳のタエ子と10歳のタエ子が同一人物であることを意識してみることになります。ラストのシーンで10歳のタエ子が27歳のタエ子の腕を揺するが、全く気づかないというシーンがあります。ここでわかるのはもう既に27歳のタエ子は過去の10歳の思い出を忘れているということです。だから忘れられた思い出たちが楽しそうにはしゃいでいる様子や、一番ラストカットの呆然とただ立ち尽くす思い出たちの様子がとても哀しいのです。やっと自分の気持ちの整理がつきました。

 

What bothered me when I was watching was the number of scenes in the car. The story of 27-year-old Taeko Okajima is the original of Isao Takahata, but the car scene occupies a considerable range of the whole. And I'm still good at casually incorporating the theme of the story. I think it can be said that the main theme of this movie, but the ability to convey in the story that the scenery in the countryside is nostalgic because it was originally made by humans is amazing. And it's the last scene. It's a scene where I feel like crying no matter how many times I watch it, but this time I thought about why I think so. In this movie, memories intersect with the real time axis. So the viewer will try to be aware that 27-year-old Taeko and 10-year-old Taeko are the same person. In the last scene, there is a scene where 10-year-old Taeko shakes the 27-year-old Taeko's arm, but she doesn't notice it at all. What you can see here is that Taeko, who is already 27 years old, has forgotten the memories of her past 10 years old. That's why the forgotten memories are having fun, and the state of the memories that stand up in the stunnedness of the last cut are very sad. I've finally sorted out my feelings.