黒沢清監督作品 予兆 散歩する侵略者 劇場版について Directed By Kiyoshi Kurosawa About The Premonition: Before We Vanish the Movie

こんにちは。本当は「散歩する侵略者」(2017)を観たかったのですが、TSUTAYAにたまたまあった本作品を先に観ることにしました。他の方の感想を読むと黒沢清フィルモグラフィーの総決算だという意見があって僕もそう感じました。倉庫の場面、生活感のないマンション、人を埋めるシーン、スコップで殴るシーンなどはこれまでの黒沢作品にも頻出している場面です。演技をさせない演技、というものも今まで通りあるのですが、本作ではそれの明確な答えを用意しています。つまり地球を侵略しにきた異星人が地球人の皮を被っているから、という理由ですが、これは黒沢清の撮りたいものと物語の都合が合致していて良かったです。そして僕が一番気になったのは主人公の山際悦子(夏帆)の瞬きをしない演技です。本作は長回しを多用しているのも特徴ですが、その長いシークエンスの中でも悦子は瞬きをしません。職場の粕谷(中村まこと)の話を聞いている時に一度だけ瞬きをしているシーンがありましたが、それ以外は確認できませんでした。本当にドライアイなのかと疑うほどに彼女は瞬きをしないです。瞬きをしない真っ直ぐに見つめる瞳は彼女の意志の強さを表しています。それが彼女が特別な人間である証なのだと思います。台詞の言いかたも良かったです。侵略者の真壁司郎(東出昌大)の登場シーンは2回とも不穏な空気を画面いっぱいに漂わせて満を持して出て来ます。概念を奪うときに画面に映っているどこかの光が強くなるのですが、こういうさりげない演出の方が大袈裟にCGを使うより本当っぽくて僕は好きです。色々書きましたがとにかく本作は単純に面白いです。宇宙人ものとしてもサスペンスとしてもサイコスリラーとしても観ている人をドキドキさせる仕掛けが沢山あって流石黒沢清だと思いました。

 

Hello. Actually, I wanted to see "Before We Vanish" (2017), but I decided to watch this work that happened to be in TSUTAYA first. When I read other people's impressions, there was an opinion that it was the total settlement of Kiyoshi Kurosawa's filmography, and I felt that way. Scenes of warehouses, condominiums without a sense of life, scenes of filling people, scenes of hitting with a shovel, etc. are scenes that have frequently appeared in Kurosawa's works so far. There is still an act that does not let you act, but in this work, we have prepared a clear answer to that. In other words, it's because aliens who came to invade the earth are wearing earthling skins, but this is good that Kiyoshi Kurosawa wants to take and the convenience of the story. And what bothered me the most was the unlinking performance of the main character, Etsuko Yamagiwa (Natsuho). This work is also characterized by using a lot of long spinning, but even in that long sequence, Etsuko does not blink. When I was listening to Kasuya (Makoto Nakamura) at work, there was a scene where I blinked only once, but other than that, I couldn't confirm it. She doesn't blink so much that she doubts if it's really dry eyes. The straight-looking eyes that do not blink represent the strength of the will. I think that's proof that she is a special person. The way you say the line was also good. The appearance scene of the invader Shiro Makabe (Masahiro Higashide) comes out with a disturbing air all over the screen twice. When I take away the concept, the light reflected on the screen gets stronger, but I like this kind of casual production because it's more true. I wrote a lot of things, but anyway, this work is simply interesting. There were a lot of tricks to make people who are watching it as aliens, suspense, and psychos thrillers, and I thought it was Kiyoshi Kurosawa.

 

2022 0330

終盤の展開は正に「回路」(2001)を思い出します。工場に逃げ込むのもそうですが、冒頭のナレーションもそういえば「回路」と同じです。この作品は「回路」で出せなかった答えを出した映画なのかも知れません。粕谷の妻の登場シーンは黒沢清らしい恐怖演出でとても恐かったです。歩くだけで人がばたばた倒れていくシーンは古典的な方法ですが、観ていて爽快感があります。倒した敵が甦るという一連の流れは「ターミネーター2」(1991)を意識したのでしょうか。本作はWOWOWのドラマ用として作られたものを再編集して出来ています。個人的に「贖罪」(2012)は微妙でしたが、この作品ではVシネマを撮っていた時の黒沢清を彷彿とさせる自由さがありました。最後に僕が一番良かったシーンは車の中で悦子と真壁が愛について話しているシーンです。夏帆は可愛いです。

 

The development at the end of the game reminds me of the "circuit" (2001). It's the same with fleeing to the factory, but the narration at the beginning is the same as the "circuit". This work may be a movie that gave an answer that could not be given in "circuit". The appearance scene of Kasuya's wife was very scary with a horror production like Kiyoshi Kurosawa. The scene where people flapp and fall just by walking is a classic way, but it's exhilarating to watch. Was the series of flows of defeated enemies resurrected conscious of "Terminator 2" (1991)? This work is made by re-editing what was made for WOWOW's drama. Personally, "Atonement" (2012) was subtle, but in this work, there was freedom reminiscent of Kiyoshi Kurosawa when I was shooting V-Cinema. The last scene I had the best was the scene where Etsuko and Makabe were talking about love in the car. Kaho is cute.