湯本香樹実原作 黒沢清監督作品 岸辺の旅について Original work by Kazumi Yumoto, directed by Kiyoshi Kurosawa, about Journey to the Shore 

f:id:okabayashisoma:20220305125655j:plain
こんにちは。この映画も何度も観ている映画の一つです。黒沢清の映画は時代によってかなり変わりますが、この映画は映像で言えばゴダールからスピルバーグになった感じです。引きのロングショットや、長回しなどを極力使わずにカメラは登場人物と自然な距離で置かれています。奇を衒った演出はありません。なのでとても静かで優しい映画です。ゆらゆら帝国坂本慎太郎の音楽の変遷と黒沢清の映画の変遷は良く似ています。初期は過激で暴力的なものを作り、中期でそれが完成すると後期には穏やかなそれでいて凶暴な何かを内包したような作風になっていきます。面白いです。インターネットでこの映画の感想を読んでいると、みんな良くわかっているな、と嬉しくなるものが多かったです。この映画では死者と生者が区別なく映されています。黒沢清がそれまでの作品でずっと試行錯誤していた彼岸と此岸の世界、半透明のカーテンのモチーフや、長回しでの光と闇の演出などはこの映画にも使われていますが、最早それは恐怖のためのものでなく、物語の中でごく必然的なものに昇華されています。僕が個人的に面白かったところは主人公の瑞希深津絵里)が無視されるシーンが3回もあったところです。無視と書きましたが正確には言葉が届いていない、という方が近いです。優介(浅野忠信)と新聞屋の島影(小松政夫)は死んでいるもの同士会話が通じますが、生きている瑞希には携帯電話の電波が通じなくなるように、時々会話が届いていません。あとこれは他の方の感想でも触れられていましたが、今までの黒沢清は画面の中で人間を消したり(「回路」(2001))していましたがこの映画ではカットが変わることで人間が消えます。

Hello. This movie is also one of the movies I've watched many times. Kiyoshi Kurosawa's movie changes considerably depending on the times, but this movie feels like Godard to Spielberg in terms of video. The camera is placed at a natural distance from the character without using long shots of pulls or long turns as much as possible. There is no strange production. So it's a very quiet and gentle movie. The transition of Shintaro Sakamoto's music in the Yurayura Empire and Kiyoshi Kurosawa's movie are very similar. In the early days, radical and violent things are made, and when it is completed in the middle of the period, it becomes a style that encompasses something calm but ferocious in the second half. It's interesting. When I was reading the impressions of this movie on the Internet, there were many things that made me happy that everyone understood well. In this movie, the dead and the living are shown without distinction. The world of the equinox and this shore that Kiyoshi Kurosawa had been trial and error in his previous work, the motif of the translucent curtain and the directing of light and darkness in a long time are also used in this movie, but as soon as it is for fear, but only in the story It's sublimated to an inevitable thing. What was interesting for me personally was that there were three scenes where the main character Mizuki (Eri Fukatsu) was ignored. I wrote "ignoring it", but it's closer to say that the words have not arrived to be precise. Yusuke (Tadanobu Asano) and the newspaper shop Shimakage (Masao Komatsu) can communicate with each other who are dead, but sometimes the conversation doesn't arrive so that Mizuki, who is alive, can't communicate with her cell phone. Also, this was mentioned in other people's impressions, but until now Kiyoshi Kurosawa had erased humans on the screen ("Circuit" (2001), but in this movie, humans disappear when the cut changes.

2022 0307
レンズフレアがこの映画でも確認できます。これなんの演出なのでしょうか。「スパイの妻」(2020)でも使われていたりしますが、恐らくレンズフレアが起きる原因である強い光源がある、という事象自体が映画内の何らかのメタファーとして機能しているのだと解釈しています。あと劇伴が古典的なクラシックで、しかも意表を突いた使われ方をしているのも面白かったです。松崎朋子(蒼井優)との病院での場面や優介の授業の場面など、なんというか台詞の意味をじっくり味わえるような撮り方をしています。

Lens Flare can also be seen in this movie. What kind of production is this? " It is also used in spy's wife (2020), but it is interpreted that the event itself functions as some kind of metaphor in the movie, probably because there is a strong light source that causes lens flare. Also, it was interesting that the play companion was a classic classic, and it was surprisingly used. I'm taking pictures so that I can taste the meaning of the lines carefully, such as scenes at the hospital with Tomoko Matsuzaki (Yu Aoi) and the scenes of Yusuke's class.