野坂昭如原作 高畑勲監督作品 火垂るの墓について Original work by Akinori Nosaka, directed by Isao Takahata, about Grave of the fireflies 

f:id:okabayashisoma:20220211225536j:plain

こんにちは。何故これを観ようと思ったのか、今丁度「アルプスの少女ハイジ」(1974)でハイジがホームシックにかかり、夢遊病になる話を観ていて、この映画を思い出したからです。創作物だとしても、元気だったキャラクターが次第に衰弱していく姿は悲痛です。高畑勲のそれまでのキャリアから考えても、今日のアニメーション映画においてもかなり異色な作品です。今改めて見返すと、よくこんな映画を作ったものだなと思います。ある種の使命感というか、後世に戦争の悲惨さを伝えるために作ったような気がしました。高畑勲反戦映画では無い、と断言していますが、まあ特に外国から見れば目を背けたくなるような残酷な現実がアニメーションで描かれています。「おもひでぽろぽろ」(1991)のインタビューで高畑勲が言っていますが、アニメーションの一つの機能として例えば何かものを取る動きでも人間が手で描く、という行為を通して観ている視聴者に普段意識しないところを再認識させる、という機能があります。だからこそこの「火垂るの墓」でもアニメーションという虚構で現実を見せたのだと思います。この映画の解説は岡田斗司夫がやっている解説が一番分かりやすかったのですが、簡単にいうと、海軍の息子である裕福だった清太は周りの大人が助けてくれていることに気づけずに、妹の節子を栄養失調で死なせてしまい自らも死んでしまう話です。清太は良い子どもですが、子どもであるが故に、楽観的でその場凌ぎの嘘で状況を誤魔化してしまいます。まあこれはこの時代の日本の大人たちが盲信的に戦争に勝てると信じていた時代背景が影響しているのですが。作品の随所に清太たちの行動を見つめる人々と幽霊になった清太と節子が出てきます。出てくる場面はどれもその後の運命を分ける分岐点です。アニメーションで言えば節子の仕草が一々可愛く描かれているのが余計に残酷です。庵野秀明が「トップをねらえ‼︎」(1988)のインタビューで語っていましたが、泣きの作画はどれも素晴らしいです。他にもドロップを飲み込んでしまいそうになった時の作画や、俯いている時の顔の造形も良いです。

 

Hello. Why did I decide to watch this? I just watched a story about Heidi getting homesick and going on sleepwalking in "Heidi, Girl of the Alps" (1974), and remembered this movie. Even if it's a creation, it's heartbreaking to see the cheerful character gradually weakening. Considering Isao Takahata's previous career, it's a pretty unique work in today's animated film. Looking back now, I think I used to make such a movie. I felt like I made it to convey some kind of sense of mission or the misery of war to future generations. Isao Takahata asserts that it is not an anti-war movie, but the cruel reality that makes you want to turn your eyes away, especially from a foreign point of view, is depicted in animation. As Isao Takahata said in an interview with Only Yesterday" (1991), as one of the functions of animation, for example, even if it is a movement to take something, it is not usually conscious of viewers who watch it through the act of human drawing by hand. There is a function to re-recognize. That's why I think this "Grave of the Fireflies" showed reality with fiction called animation. The explanation of this movie was the easiest to understand the explanation that Toshio Okada was doing, but to put it simply, Seita, who was wealthy, the son of the Navy, didn't realize that the adults around him were helping him, and let his sister Setsuko die of malnutrition. It's a story about dying yourself. Seita is a good child, but because he is a child, he is optimistic and deceives the situation with lies that surpasses the situation. Well, this is influenced by the historical background that Japanese adults in this era believed that they could blindly win the war. People staring at Seita's behavior and Seita and Setsuko who became ghosts appear everywhere in the work. All the scenes that come out are the turning point that divides the fate after that. In terms of animation, it's even cruel that Setsuko's gestures are drawn cutely. Hideaki Anno said, "Aim for the top!" As I mentioned in an interview with 1988), all the drawings of tears are wonderful. In addition, drawing when you are about to swallow drops, and the shape of your face when you are lying down are also good. 


2022 0213

清太が空襲から逃れるために畑に逃げ込むシーン、これは「かぐや姫の物語」(2013)にもありました。ここから清太は空襲の度に泥棒をすることに味を占めます。恐らく本人も自覚的に破滅的な行動を取り始めます。かなり荒んでいます。大人たちは清太に色々と助言をしますが、清太には届きません。清太は特別悪い子どもでは無いのですが、彼に足りなかったものは何だったのでしょうか。  


The scene where Seita escapes to the field to escape the air raid was also in "The Tale of Princess Kaguya" (2013). From here, Seita occupies the taste of being a thief in every air raid. He probably begins to take catastrophic actions, even himself. He is pretty rough. Adults give various advices to Seita, but they do not reach Seita. Seita is not a particularly bad child, but what was he missing?