大友克洋 Short Peaceについて Katsuhiro Otomo About Short Peace

f:id:okabayashisoma:20220206051413j:plain
こんにちは。同名の映画「SHORT PEACE」(2013)がありますが、この「Short Peace」(1979)と収録されている内容は全く違います。今回、大友克洋の初期の作品を初めて読みましたが、一番感じたのは手塚治虫石ノ森章太郎の漫画の形式を踏襲しつつ、細かいコマの中に、頭から足の先までみっちり詰め込まれた立体的なキャラクターを描いた、という気がしました。つまり手塚治虫の進化系、というと語弊がありますが、大友克洋の中で漫画の従来の形から自らの新しい作風を発展させていた時期なのかも知れません。「童夢」(1983)や「AKIRA」(1983)だけ読んでいると、アメリカンコミックの影響を強く感じますが、こういう初期の作品を読むと、しっかり日本の伝統的な様式を取り入れつつ、その上にアメリカンコミックの技術をミックスさせたことが分かります。

Hello. There is a movie "SHORT PEACE" (2013) with the same name, but the content recorded is completely different from this "Short Peace" (1979). This time, I read Katsuhiro Otomo's early works for the first time, but what I felt most was that while following the manga format of Osamu Tezuka and Shotaro Ishinomori, the pieces were tightly packed from head to toe. I felt that I drew a three-dimensional character.In other words, there is a misnomer when it comes to the evolution of Tezuka Osamu, but it may be the time when Katsuhiro Otomo developed his own new style from the traditional form of manga. When I read only "Domu" (1983) and "AKIRA" (1983), I strongly feel the influence of American comics, but when I read these early works, I firmly adopted the traditional Japanese style, and on top of that. You can see that I mixed the technology of American comics.