大友克洋 童夢について Katsuhiro Otomo About Domu

f:id:okabayashisoma:20220202211708j:plain

こんにちは。これも本当に何年も探していてようやく手に入れた本です。この本を読む前に僕の中には事前知識として「BS漫画夜話」の「童夢」(1980)の回がありました。それを踏まえて読んだので結構楽しめました。随分前に見たのでうろ覚えなのですが大きくいうと、鋭いカットバック、前半のサスペンス展開で焦らした後の後半のアクションの爽快さ、建物に吹き出しをつけることなどです。絵は言うまでもなく上手いですが、「AKIRA」(1982)に比べると絵の描き込みの密度が薄いです。しかし一ページで全体の色のバランスが考えらているので、全く問題ないです。大ゴマで徐々に引いていくカットなんかはバンド・デシネの影響を感じました。中盤の男がエレベーターで首を掻き切る場面、あの場面までグロテスクな描写はわざと描かずにあそこでいきなり出すことでショッキングな印象を受けます。この作品はウィリアム・フリードキンの「エクソシスト」(1973)から大きくインスピレーションを受けたらしく、共通する要素も多くあります。

 

Hello. This is also a book that I finally got after looking for it for years. Before reading this book, I had a preliminary knowledge of "BS Manga Yawa" "Domu" (1980). I read it based on that, so I enjoyed it a lot. I've seen it a long time ago, so I remember wandering around, but to put it big, it's a sharp cutback, the exhilaration of the action in the second half after being impatient with the suspense development in the first half, and adding a balloon to the building. Needless to say, the picture is good, but the density of drawing is thinner than "AKIRA" (1982). However, the balance of the whole color is considered on one page, so there is no problem at all. I felt the influence of the band Decine for the cut that gradually pulls with large sesame seeds. The scene where a man in the middle cuts his neck in the elevator, and the grotesque depiction until that scene is shocking by suddenly putting it out there without intentionally drawing it. This work seems to have been greatly inspired by William Friedkin's "Exorcist" (1973), and there are many elements in common.