ヨハンナ・シュピリ原作 高畑勲監督作品 アルプスの少女ハイジについて Johanna Spiri's original work directed by Isao Takahata About Heidi, the Girl of the Alps

f:id:okabayashisoma:20220113212620j:plain

こんにちは。2018年に高畑勲が亡くなり、その追悼の意味で彼の功績を特集したテレビ番組が多く放送されました。この「アルプスの少女ハイジ」(1974)についても多くの制作秘話が語られました。日本アニメーションにおいて画期的だったレイアウトシステムの導入や、当時アニメーションといえば梶原一騎の「巨人の星」(1968)などに代表されるスポ根ものが主流だった時代に、日常の生活を淡々と描くだけの一見地味なアニメーションは子供に受け入れられないと考えられていましたが、1970年代の日本は高度経済成長期の頂点を過ぎて、公害問題、環境問題などが持ち上がり、また人々の心も自然への回帰を求めていたからこそ、スイス、という永世中立国でなおかつ広大なアルプスの自然を美しく描いた「アルプスの少女ハイジ」は当然ヒットしました。僕自身この作品は3度ほど通して観たことがあるのですが、やはり一番の魅力は宮崎駿のレイアウトです。一週間に300枚という超人的なスケジュールの中で描かれたレイアウトですが、宮崎駿の後年のフィルモグラフィに繋がる要素が多くあります。

 

Hello. Isao Takahata passed away in 2018, and many TV programs featuring his achievements were broadcast in memory. There are many secret stories about this "Heidi, Girl of the Alps" (1974), and the introduction of a layout system that was revolutionary in Japanese animation, and the "Star of Giants" by Ikki Kajiwara at that time In an era when sports roots such as ) were mainstream, it was thought that seemingly sober animations that depicting everyday life indifferently could not be accepted by children. However, Japan in the 1970s passed the top of the high economic growth period, pollution problems, environmental problems, etc. were raised, and people's hearts wanted to return to nature, so Switzerland, it was a permanent neutral country, and the vast nature of the Alps was beautiful. The "Heidi, Girl of the Alps", which I drew, naturally became a hit. I myself have seen this work about three times, but the most attractive thing is the layout of Hayao Miyazaki. The layout was drawn in a superhuman schedule of 300 sheets a week, but there are many elements that lead to the filmography of Hayao Miyazaki's later years.

 

内容についてですが、アルムおんじは意外とすぐにハイジと打ち解けています。話はハイジの心の動きに丁寧に寄り添って進んでいきます。ハイジが初めて何かをする、何かを見る、その時にどういうふうにハイジが考えて動くのか、ということが本当にリアルに描かれています。僕は妹もまして子供も居ませんが、小さい女の子は皆ハイジのような心を持っているのだと思います。ハイジが初めてアルムおんじの家で眠った時の夢、「太陽の王子 ホルスの大冒険」(1968)のような演出がされています。小さい女の子が老人の心を癒す、というのは「赤毛のアン」(1979)でも「かぐや姫の物語」(2013)でも同じです。普遍的な物語のテーマなのでしょうか。

 

As for the content, Arum Onji is surprisingly quick to get to know Heidi. The story will proceed carefully to Heidi's movements. It's really realistic that Heidi does something for the first time, sees something, and how Heidi thinks and moves at that time. I don't have any sisters or children, but I think all the little girls have a heart like Heidi. It is directed like Heidi's dream when he slept at Arum Onji's house for the first time, "The Great Adventure of Horus, the Prince of the Sun" (1968). It's the same for "Anne the Green Gable" (1979) and "The Story of Princess Kaguya" (2013) that a little girl heals the heart of an old man. Is it the theme of a universal story?

 

2022 0115

8話まで観ました。僕はつい高畑勲の同じテレビシリーズ「赤毛のアン」と比較してしまうのですが、まずナレーションの性別が違います。「赤毛のアン」では男性の声でしたが、「アルプスの少女ハイジ」では女性の声になっています。これは恐らくハイジに感情移入しやすくするためだと思われます。「赤毛のアン」は高畑勲本人が言っていますが、原作をユーモア小説だと捉えることで始まった企画なので、アンをある程度批判的に見る必要があります。落ち着いた男性のナレーションは観る側の心境を表しています。対して「アルプスの少女ハイジ」は女性のナレーションです。大体話の冒頭か終盤に入るのですが、話の要点を分かりやすく伝えたり、ハイジの気持ちを代弁したりします。このナレーションの使い方は子供向けのアニメーションでは理想的です。アルムおんじが高いところで鳴く鷹に託して自らの生き方を語るシーンでも、後にきちんとナレーションで説明してくれます。

 

7話の「樅の木の音」は個人的にアルプスの山のパートの白眉です。ハイジの失敗とその心の動きが見事にアニメーションに描かれています。観ていてハイジは本当に賢い子供だと思いました。トライアンドエラーしながら成長していますし、企業なら即戦力で雇うくらいの対応力があります。確かにここまでの良い子はある意味で非現実的です。しかしハイジが決して真面目で模範的な子供、という訳ではなく失敗したり、わがままを言ったりする子供っぽいところもちゃんと描いていることでバランスが保たれていると思います。作画について手の指の数が時々4本になっていることがあります。これは調べてみるとアニメーションで動くときに自然に見えるのが4本、ということらしいです。

 

I watched up to episode 8. I just compare it to Isao Takahata's same TV series "Anne of Green Gables", but first of all, the gender of the narration is different. " It was a male voice in Anne of Green Gage, but in "Heidi, the Girl of the Alps", it is a female voice. This is probably to make it easier to empathize with Heidi. " "Anne the Greenhead" is said by Isao Takahata himself, but it's a project that started by thinking of the original as a humorous novel, so you need to look at Anne critically to some extent. The narration of a calm man represents the feeling of the viewer. On the other hand, "Heidi, the Girl of the Alps", is a narration for women. It usually enters the beginning or end of the story, but I will convey the main points of the story in an easy-to-understand manner and speak for Heidi's feelings. This usage of narration is ideal for children's animations. Even in the scene where Arum Onji talks about his own way of life by entrusting it to a hawk singing at a high place, he will explain it properly later in narration.

 

The sound of Mominoki in episode 7 is personally the white eyebrows of the part of the mountains of the Alps. Heidi's failure and his movement of his mind are beautifully animated. Watching it, I thought Heidi was a really smart child. I'm growing while trial and error, and if it's a company, I have the ability to hire it immediately. Certainly, a good child like this is unrealistic in a way. However, I think that Heidi is not a serious and exemplary child, but also the childishness of failing and selfishness is maintained by drawing it properly. The number of fingers on the hand may be 4 from time to time. If you look it up, it seems that there are 4 that look natural when you move with animation.

 

2022 0119

10話の「おばあさんの家へ」はハイジが初めて外の世界の厳しい現実を知る話です。具体的にいうと、目が見えない盲という人間が居ることを知る訳ですが、小さい子どもがその目が見えない人間が居る現実を受け止めるだけの時間をアニメーションで見事に表現しています。後に山羊のシロが屠殺されることを知ったハイジにおんじがこの世にはどうにもならないことがいっぱいあるんだ、みたいなことを言うシーンがありますが、自分の力でなんとかなる世界に住んでいたハイジが外の世界を知るシーンは、本当にこれくらいの自分と重ねてみても、リアリティのある演技になっています。こういう細かい演出が作品の完成度を高めています。何かを言うシーンにしても、その場で言うのか、一度行ってから帰ってきて言うのかでこちらの受け取り方は全然違います。ハイジが回を重ねる毎に可愛くなっていっているのは気のせいでしょうか。ハイジの声優の杉山佳寿子の演技も声が裏返って怒ったり、芸が細かいです。

 

Episode 10 "To the old woman's house" is a story about Heidi knowing the harsh reality of the outside world for the first time. Specifically, I know that there is a blind person who is blind, but it expresses the time in animation that only small children can accept the reality of those who are blind. There are scenes where the Onji of Heidi, who later found out that the goat white would be slaughtered, there are many things that can't be helped in this world, but Heidi, who lived in a world where he could manage on his own, knew the outside world. The scene is really a realistic performance even if you layer it with yourself like this. Such a detailed production enhances the perfection of the work. Even if it's a scene to say something, the way we receive it is completely different depending on whether you say it on the spot or if you go there once and come back. Is it just my imagination that Heidi is getting cute every time he repeats it? Heidi's voice actor Kazuko Sugiyama's performance is also inside out and angry, and his performance is fine.

 

2022 0122

15話の「ユキちゃん」で屠殺が決まった山羊のユキと遊ぶ場面、音楽も相まってとても残酷なシーンです。ハイジもペーターも作り笑顔で楽しんでいますが、ハイジがふとした拍子に、我に返ります。このシーンのハイジの表情と遊ぶユキがカットバックで映し出される演出がとても良いです。

 

It's a very cruel scene to play with the goat Yuki, who was slaughtered in episode 15 "Yuki-chan", and the music is also very cruel. Both Heidi and Peter make it and enjoy it with a smile, but Heidi suddenly returns to me. The production of Heidi's expression and playing Yuki in this scene is projected with a cutback.

 

2022 0127

17話「二人のお客さま」、18話「離ればなれに」は心のすれ違いを上手に描いています。ハイジが8歳になっても学校に来ないことを心配した牧師とアルムおんじのやりとりはどちらの言い分にも共感できます。牧師が帰った後、ハイジがおばあさんの家に行っていいか尋ねると、先までは良いと言っていたアルムおんじはだめだ、と答えます。この大人と子どもの間によくある光景、子どもの行動が大人の機嫌に左右されることは僕にも覚えがあります。ハイジはここから少しだけアルムおんじとの間に距離が生まれます。そしてデーテが帰ってきます。ハイジは結果として騙される形でフランクフルトに連れて行かれたわけですが、この話のよく出来ているところは、アルムおんじから見ればハイジは自分からフランクフルトに行った、という演出がされているところです。ここからクララが登場しますが、やはり可愛いです。薄幸のお嬢様という設定は良いですね。

 

Episode 17 "Two Customers" and Episode 18 "Away" depict the passing of your heart well. I can sympathize with both the interaction between the pastor and Onji Arum, who was worried that Heidi wouldn't come to school even when he was 8 years old. After the pastor leaves, Heidi asks if he can go to his grandmother's house, and he answers that Arumonji, who had said it was good before, is no good. I also remember that this common scene between adults and children, the behavior of children, depends on adult mood. Heidi has a little distance from here to Arumonji. And Dete will come back. Heidi was taken to Frankfurt as a result of being deceived, but the good thing about this story is that Heidi went to Frankfurt by himself from the perspective of Arumonji. Clara will appear from here, but it's still cute. The setting of Usuyuki no Ojosama is good.

 

2022 0129

21話の「自由に飛びたい」はクララとハイジを小鳥で表した秀逸な話です。今調べるとハイジが飼っていたピッチーのエピソードは原作にはない話らしく、恐らくこの話のために追加されたエピソードだと思われます。この話を簡単にいうと、ハイジが鳥籠の中で飼われていた小鳥を山に帰りたい自分と重ね合わせて逃してやるのですが、鳥籠で生まれた小鳥には外で生きていく力は無く戻ってくる、という話です。ハイジ=ピッチー、クララ=小鳥という綺麗な構図が見えます。山で育ったハイジと、家の中で育ったクララのお互いの自慢のし合いも観ていて微笑ましいです。ハイジの山の幻想の描写はやはり少し統合失調症っぽい感じがします。「赤毛のアン」の時もそうでしたが、幻覚を見ている少女は心に隠した傷を持っているのでしょうね。この後の展開は少しずつハイジが追い詰められていく話になっていきます。

 

Episode 21 "I want to fly freely" is an excellent story that expresses Clara and Heidi with birds. If you look it up now, it seems that the episode of Pitchie that Heidi kept is not in the original story, and it is probably an episode added for this story. To put this story simply, Heidi will miss the bird kept in the bird cage with himself who wants to go back to the mountain, but the bird born in the bird cage does not have the power to live outside and comes back. You can see the beautiful composition of Heidi = Pitch, Clara = Bird. I'm smiling to see the pride of Heidi who grew up in the mountains and Clara who grew up in the house. The depiction of Heidi's mountain fantasy still feels a little like schizophrenia. " It was the same with Anne the Redhead, but the girl who is hallucinating must have a wound hidden in her heart. The development after this will gradually become a story about Heidi being cornered.


2022 0206

25話の「白パン」は物語において中盤に位置する重要な話です。また演出の鋭さが一際光る話でもあります。ロッテンマイヤーがコーヒーを飲みながら、入れ過ぎた砂糖から今までが甘過ぎた、と気付く駄洒落のような演出が面白いです。ハイジが健気にペーターのおばあさんに持って帰ろうと衣装棚に隠しておいた白パンを、ロッテンマイヤーが見つけてしまいます。ハイジは泣きべそをかいて、初めてクララにも強く当たります。ここのクララの行動がまあ凄いです。キャラクターが正に息づいているかのようなリアリティに則った行動をします。具体的にはシーツにくるまったハイジにクララがお話を聞かせるのですが、クララの感情の変化を見事に描いています。始めは元気に読んでいるのですが、次第に話の内容と今の状況が重なっていき、声に力がなくなっていき、そして泣いてしまう、というプロセスが本当によく出来ていて感心します。


2022 0228

最終回まで観ました。有名なクララが立つシーンは実は最終回の52話「また会う日まで」ではなく、二つ前の50話「立ってごらん」です。終盤はハイジの影が薄れ、クララを掘り下げる展開になっていきます。最終回のハイジとペーターがクララが来る夢を見るシーンは、「平成狸合戦ぽんぽこ」(1994)のラストシーンを思い起こしました。


I watched it until the final episode. The scene where the famous Clara stands is not actually the final episode 52, "Until the day we meet again", but the episode 50, "Stand up" two years ago. At the end of the game, Heidi's shadow fades and Clara is dug deeper. The scene where Heidi and Peter dream of Clara coming in the final episode reminded me of the last scene of "Heidi, Girl of the Battle Pompoko" (1994).