沖浦啓之監督作品 ももへの手紙について Directed by Hiroyuki Okiura About the letter to the Momo

f:id:okabayashisoma:20211212211954j:plain
こんにちは。映画の感想は特にないのですが、この映画に関連して今日は色々考えることがあったので、書いておきます。僕なりに一応調べたりしていますが、間違っていることもあるかもしれません。まず監督の沖浦啓之はアニメーターです。しかもかなり凄いアニメーターです。YouTubeにMAD、(このMADという言葉は日本でのみ使われているスラングらしいですが)が沢山落ちていて、僕が観たことのあるアニメーション映画にも殆ど参加している日本でも有数の主要なアニメーターの一人です。描き方の癖で顔にシワをつけるのが好きみたいです。この「ももへの手紙」を観ていて引っ掛かっていた部分が、このアニメーター兼監督であるという情報で合点が行きました。この「ももへの手紙」はアニメーターが描きたい動きを最優先して話が作られていると思います。多くの人が指摘していますが、ストーリーはかなり粗雑な印象を受けます。この映画が海外の賞を多く受賞していることも、恐らく日本の風土に根差した内容が評価されたのではないでしょうか。映画の感想は書かないと書きましたが、やっぱり少し書きます。映画を観ていてずっと引っ掛かったことに作家性が感じられないことがあります。例えば、宮崎駿高畑勲庵野秀明押井守今敏などは作家性の塊のようなもので、少し観れば誰の映画かすぐに分かります。この「ももへの手紙」は奇を衒わずに正面から作っているのは分かるのですが、良くも悪くも卒が無く、はっきりいえば毒にも薬にもならないように感じてしまいました。また日本のアニメーション業界は上の世代が巨人すぎるのかな、とも思いました。もしかしたら何をやっても誰かの真似になってしまう状況の中で、作家性を敢えて捨てたのかも知れません。ストーリー展開も王道な家族愛の話で、最早開き直ってベタをとことん突き詰めたのでしょうか。色々書きましたが、別に嫌いな映画ではありません。基本があるからこそ応用が活きる訳で、皆が皆、作家性を持とうとしても芸術家が増えるだけです。沢山賞も受賞していますし、こういう映画が年に一つくらいあっても良いのかも知れません。

Hello. I don't have any particular impressions of the movie, but I have a lot of thoughts about this movie today, so I'll write it down. I've been researching it for the time being, but it may be wrong. First of all, director Hiroyuki Okiura is an animator. He is also a pretty great animator.There are a lot of MADs on YouTube (although the word MAD seems to be a slang used only in Japan), and it is one of the major major movies in Japan that has participated in most of the animated films I have seen. I'm one of the animators. It seems that he likes to wrinkle his face because of his habit of drawing. The part that was caught while watching this "letter to the Momo" was the information that this animator and director made a point.I think that this "letter to the Momo" is made with the highest priority given to the movement that the animator wants to draw. As many have pointed out, the story has a rather crude impression. The fact that this movie has won many overseas awards is probably due to the fact that it is rooted in the Japanese culture. I wrote that I wouldn't write the impression of the movie, but I will write a little after all. Sometimes I don't feel like a writer because I've been caught in a movie for a long time.For example, Hayao Miyazaki, Isao Takahata, Hideaki Anno, Mamoru Oshii, Satoshi Kon, etc. are like a mass of authorship, and if you watch a little, you can easily tell who the movie is. I understand that this "letter to the Momo" is made from the front without any strangeness, but I feel that it is neither good nor bad, and it is neither poisonous nor medicinal. rice field. I also wondered if the older generation in the Japanese animation industry was too giant.Perhaps he dared to abandon his writer in a situation where he would imitate someone no matter what he did. The story development is also a story of royal family love, and I wonder if it has reopened and thoroughly pursued solid. I wrote a lot, but it's not a movie I hate.The application is useful because there is a basic, and even if everyone tries to be a writer, the number of artists will only increase. I have won many awards, and I think it's okay to have one such movie a year.