ゆらゆら帝国について About Yura Yura Teikoku

f:id:okabayashisoma:20211122201451j:plain
こんにちは。色々考えて文章の英語の翻訳は下に出すことにします。後で見返すと自分でもよく意味が分からなかったことと、上にちゃんと日本語があった方が対応して見れるのでそっちの方が良いと思ったからです。英語の勉強はずっとしたいと思っていて、これを機会に勉強します。

Hello. Thinking about it, I will put out the English translation of the sentence below. When I looked back at it later, I didn't understand the meaning myself, and I thought it would be better if there was Japanese above because I could see it correspondingly. I've always wanted to study English, so I'll take this opportunity to study.

ゆらゆら帝国は1989年に結成されて、2010年に解散しました。ゆらゆら帝国の音楽の変遷は初期の「ゆらゆら帝国」(1992)などのアングラ色の強い音楽から、「3×3×3」(1998)、「ミーのカー」(1999)を経て「ゆらゆら帝国Ⅲ」(2001)で才能が爆発した印象があります。どういうことかというと、最早音楽はメジャーなものを演奏しても歌詞や歌い方などでゆらゆら帝国として成立するようになったという事です。YouTubeに2001年に行われた日比谷野外音楽堂でのゆらゆら帝国のライブ映像があります。正に圧巻のパフォーマンスです。僕が聴いて感じるのは、昭和に流行したフォークソングの流れを汲みつつ、そこに洋楽の音楽を乗せたもの、という感じです。音は聴けば分かりますがジミ・ヘンドリックスです。そして後期との端境期に位置するのが「Sweet Spot」(2005 )です。先に書くと「空洞です」(2007)で完成されるギターの空気感はこの「Sweet Spot」から現れます。この辺からギターが只管同じ音を繰り返すだけで曲が成立してしまうようになりました。そして最後のアルバムが「空洞です」です。このアルバムには後の坂本慎太郎のソロに繫がるような、ブラスセクションやコーラスワークがあります。

Formed in 1989 and disbanded in 2010. The transition of Yura Yura Teikoku's music is from minor music such as the early "Yura Yura Teikoku" (1992) to "3x3x3" (1998), "Me's Car" (1999), and then "Yura Yura Teikoku III" (1999). I have the impression that talent exploded in 2001. What this means is that music can no longer be established as a swaying empire with lyrics and singing styles even if they play major music.You can see the live video of Yura Yura Teikoku at the Hibiya Open Air Concert Hall in 2001 on YouTube. It is a truly overwhelming performance. What I hear and feel is that it follows the flow of folk songs that were popular in the Showa era, and puts Western music on it. You can hear the sound, but it's Jimi Hendrix. And "Sweet Spot" (2005) is located between the latter half.The atmosphere of the guitar completed in "Hollow Me" (2007) appears from this "Sweet Spot". From this point on, the song can be completed simply by repeating the same sound with the guitar. And the last album is "Hollow Me". This album has a brass section and chorus work that is similar to Shintaro Sakamoto's later solo.

ゆらゆら帝国の特徴としてCD音源では女性のコーラスや様々な楽器が入りますが、ライブでは3人のみの音でその音楽を表現します。僕は「ゆらゆら帝国のしびれ」(2003)の「時間」という曲のコーラスワークが好きです。サイケデリックな音楽だけでなく、「ゆらゆら帝国のめまい」(2003)の「星になれた」や「つぎの夜へ」(2006)などメロディアスな音楽も多くあります。歌詞は外国の方には理解できないかもしれませんが、とてもセンスが良いです。独特な言葉の選び方や、一般的に使われる言葉を敢えて使うことで、その言葉の本質を浮き上がらせるような歌詞です。解散して10年以上経ちますが未だに根強い人気を持ったバンドです。CDジャケットのアートワークはボーカルの坂本慎太郎が全て描いています。坂本慎太郎にはデザインの才能もあるみたいです。

A characteristic of the Yura Yura Teikoku is that the CD sound source contains a female chorus and various musical instruments, but in live performances, the music is expressed by the sounds of only three people. I like the chorus work of the song "Time" in "Yura Yura Teikoku no numbness" (2003). In addition to psychedelic music, there are many melodious music such as "Become a Star" in "Yura Yura Teikoku no dizzy" (2003) and "Into The Next Night" (2006).The lyrics may not be understood by foreigners, but they have a very good taste. By choosing a unique word or dare to use a commonly used word, the lyrics bring out the essence of that word. It's been over 10 years since it was disbanded, but it's still a popular band. The artwork for the CD jacket is all drawn by vocalist Shintaro Sakamoto. Shintaro Sakamoto also seems to have a talent for design.

2021 1123
ちなみにこの記事に貼り付けた写真のジャケットは「美しい」(2007)のジャケットです。僕はその中に入っている「なんとなく夢を」という曲がとても気に入っています。

The jacket in the photo attached to this article is the "Beautiful" (2007) jacket. I really like the song "Listless Dream" in it.
f:id:okabayashisoma:20211122212342j:plain

2021 1208
坂本慎太郎のソロについて少し書いてみます。書くに辺りインターネットで坂本慎太郎のインタビューを少し読みました。彼は古いレコードが好きみたいで、古いレコード屋でジャケットだけ見て買ったりするのが好きらしいです。「PIZZICATO FIVE」の小西康陽との対談では坂本慎太郎の世代のロック青年が通ったパンクロック、ニューウェーブプログレッシブロックなど僕の知らない音楽が沢山出てきて、興味深かったです。またライブよりもレコードが好きなことは僕にも共感できました。

坂本慎太郎のソロアルバムは「幻とのつきあい方」(2011)、「ナマで踊ろう」(2014)、「できれば愛を」(2016)の3つです。何処かで聞いたことですが、引き算のサイケ、という表現があって正にそれです。僕はこの3つを長い期間聴き回しています。全然飽きません。歌詞は抽象的ですが、何処か無常観があります。呑気なアロハミュージックに乗せるこの世の終わりみたいな歌詞のコントラストが良いです。

今日調べていて、今の僕はこういうことを調べて感銘を受けている訳ですが、昔の僕も実はこういうことを調べていた筈なのです。でも引っ掛かっていない。年齢のせいもありますが、長く何かに関わってようやく見えたもの、でしょうか。僕もこんなことを書けるくらいには音楽を聴いてきたつもりなので、やっと坂本慎太郎の音楽を本当に良いと感じられるくらいまでになったのだな、としみじみ思います。一朝一夕で良い、と浮かれる音楽もありますが、本当に残る音楽は2回くらい聴かないと良さに気付けないことが多いです。

I will write a little about Shintaro Sakamoto's solo. Around writing, I read a little interview with Shintaro Sakamoto on the Internet. He seems to like old records, and he likes to buy only jackets at old record stores.In the conversation with Yasuharu Konishi of "PIZZICATO FIVE", it was interesting to hear a lot of music that I didn't know about, such as punk rock, new wave, and progressive rock that the rock youth of Shintaro Sakamoto's generation went through. I also sympathized with the fact that I like records more than live performances.

Shintaro Sakamoto's three solo albums are "How To Live With A Phantom " (2011), "Let's Dance Raw" (2014), and "Love If Possible" (2016). I heard it somewhere, but there is an expression called subtraction psychedelic, which is exactly that. I've been listening to these three for a long time. I never get tired of it. The lyrics are abstract, but there is some impermanence.The contrast of the lyrics like the end of the world on the sullen Aloha music is good.

I was researching today, and now I am impressed by researching this kind of thing, but in the past I should have been researching this kind of thing as well. But I'm not caught. It's because of my age, but I think it's something that I finally saw after being involved in something for a long time. I think I've listened to music enough to write something like this, so I think I've finally come to the point where I feel that Shintaro Sakamoto's music is really good.There are some music that makes you think that it's okay to do it overnight, but in many cases you don't realize the goodness until you listen to the music that really remains.
f:id:okabayashisoma:20211208204547j:plain