ブノワ・ペータース作 フランソワ・スクイテン画 闇の国々について  Story by Benoit Peters Drawing François Squiten About the Lands of Darkness

f:id:okabayashisoma:20211104201310p:plain
こんにちは。初バンド・デシネを読みました。初めは取っ付きにくい感じでしたが、徐々に惹き込まれました。僕はまずお試しで1巻だけ購入しました。1巻には3つの話が入っています。「狂騒のユルビガンド」はポリティカルフィクションでありディザスターフィルムでもあります。ある日突然現れた成長する立方体に街は変化していきます。この突然現れるもので街が変わる、というのは災害や戦争を表しているように思います。そしてそれはある日突然成長を止めます。そしてまた成長してついに宇宙まで達してしまいます。主人公のロビックが当初考えていた橋の建設による都市の景観の調和は、この立方体によって完成して崩壊します。面白いのは街の人々の動きがリアリティを持っていることです。非常事態にも直ぐに順応していくことや、その立方体を使って休憩所が作られたり、無くなったらそれをまた望む声が出たりと、この辺は宗教的です。そして何より素晴らしいのが作画です。トーンを使わずにペンの描き込みの濃淡だけで、ここまで世界を表現できることに驚きました。また立方体が画面に入ることで、構図が自然と奥行きのある様になって美しいです。

Hello. I read the first band Decine. At first it was hard to get attached, but I was gradually attracted to it. I bought only one volume as a trial first. There are three stories in the first volume. "Yurbigand of Madness" is both political fiction and Disaster Film. One day, the city suddenly appeared and the city changed into a growing cube. I think that changing the city with this sudden appearance represents disasters and wars. And it suddenly stops growing one day. And as it grows again, it finally reaches the universe. The harmony of the urban landscape by the construction of the bridge that the main character Robic initially thought of will be completed and collapsed by this cube. What's interesting is that the movement of the people in the city has reality. This area is religious, such as adapting immediately to emergency situations, using that cube to create a resting place, and when it's gone, there are voices that wanting for it again. And the most wonderful thing is the drawing. I was surprised that I could express the world so far with only the shade of drawing a pen without using a tone. Also, when the cube enters the screen, the composition naturally becomes deep and beautiful.

2021 1112
「塔」を読みました。冒頭の狂言回しや、一章目の一人芝居のような趣など構成に工夫があって面白いです。読んでいて感じたのは、「ダレンシャン」や「デルトラクエスト」など海外のジュブナイルによくある架空の世界の歴史を作って、読者を惹き込む作り方になっていることです。こういうのは日本ではあまりないよなと考えていたのですが、あ、と思い出したのが永井豪の「デビルマン」でした。今考えると他に幾らでもあるのですが。パートカラー、と呼ばれる表現を使っていて、それが物語の重要なファクターになっています。描き込みには狂気に近いものがあります。僕は電子書籍で購入したので、好きな場面をズームアップして細かく見ることができるのですが、滅茶苦茶勉強になります。特に黒ベタを宇宙っぽく描くのが格好良いです。

I read "Tower". It's interesting because there are ingenuity in the composition such as Kyogenawashi at the beginning and the taste like a solo play in the first chapter. What I felt when I was reading it was a way to make a fictional world history common in overseas Juveniles such as "Darenshan" and "Deltra Quest" to attract readers. I thought there weren't many things like this in Japan, but Oh, I remembered Go Nagai's "Devilman". Now that I think about it, there are many other things. I'm using an expression called part color, which is an important factor in the story. There is something close to madness in drawing. I bought it in an e-book, so I can zoom up my favorite scene and see it in detail, but I'm learning a lot. It's especially cool to draw black solids like a universe.


2022 0124
闇の国々」2巻を買いました。僕は今海外を舞台にした漫画を描こうと考えているのですが、海外の漫画を作ろうと思った時に、僕が参考にしているパリの街並みに一番近いのはやはりフランスのバンド・デシネだろう、と思い以前にも読んでいた「闇の国々」をまた買ってみました。「サマリスの壁」は一巻の「狂騒のユルビガンド」にリンクした世界観で僕はとても好きです。なんと言っても絵が上手いです。今調べるとフランソワ・スクイテンはアシスタントを使わずに全て1人で描いていたそうで、1ページに一週間かかっていたそうです。僕も絵を描くのでわかりますが、引きの背景や上からの俯瞰の構図、緻密な書き込みなどは本当に根気と技術が必要です。どうやって描いているのかはわかりませんが、恐らく本当にある背景に近未来的な流線形の形を頭の中でミックスして作っているのだと思います。「サマリスの壁」のオチは漫画や映画などの創作物全てに対する皮肉です。こういうメタフィクションというか作っている状況が漫画のストーリーにまで侵食していく話は個人的にすごく惹かれます。世界が張りぼての城だという幻想はあながち間違ってないです。

I bought volume 2 of "The Lands of Darkness". I'm thinking of drawing manga set overseas now, but when I thought about making manga from overseas, I thought that the closest to the streets of Paris that I was referring to would still be the French band Decinet, so I've been reading before. I bought "Countries" again. I like Samaris' Wall very much because of the worldview linked to the first volume "Yurbigand of Madness". After all, I'm good at drawing. When I looked it up now, it seems that François Squiten drew everything by himself without using an assistant, and it took a week per page. I can understand because I draw a picture too, but it really requires patiseverance and technology, such as the background of the drawing, the composition of a bird's eye view from above, and detailed writing. I don't know how you draw it, but I think it's probably made by mixing futuristic streamlinar shapes in my head in a certain background. The punch line of "Samaris Wall" is ironic about all creations such as comics and movies. I'm personally very attracted to the story that this kind of metafiction or the situation I'm making erodes into the manga story. The illusion that the world is a castle full of tension is not wrong.