今敏監督作品 東京ゴッドファーザーズについて Directed by Satoshi Kon About the Tokyo Godfathers

f:id:okabayashisoma:20210726073214j:plain
こんにちは。最近考えていたのですが、今敏大友克洋宮崎駿のように自分で絵を描けるタイプの作家なのですが押井守や髙畑勲のように話がストーリーを中心に構成されている、という珍しいタイプの作家です。個人的に一番バランスが良い作家だと思います。また夢と現実が混ざり合うということにずっと拘った作家でもあります。ロマン・ポランスキーっぽいなと思います。早逝したのが本当に惜しいですね。これを書くにあたり、今敏のブログ「KONSTONE」の「意味ある偶然の一致」を見直しました。では感想を書きます。映画の随所に天使が出てきます。冒頭にキリストが誕生したときの東の空の星の話があることからキヨコはイエスキリスト、ハナ、ギン、ミユキの三人は東方の三博士ということになります。面白いのはこの三人の性別が男、女、そして中性(ゲイ)となっているところです。天使に性別はないらしいので、この三人が三位一体となっていることがわかります。またこれもポランスキーに似ていると思うのですが、きちんと登場人物が台詞で物語で起きることを説明してくれます。まあその偶然が奇跡になるのですが。今敏のブログにも書いていますが、一人の人間が一生で体験する奇跡を一本の映画にする、ということなので物語で起きることは全て奇跡です。三人が道に迷い分かれ道でどっちにいくか、という描写が幾つかありますが、つまり登場人物の因果によって奇跡が呼ばれていることがわかります。他にも観ていて感心する物語の仕掛けが沢山あります。ギンが出会ったホームレスの老人、ギンと服装が全く一緒です。台詞でも自分の若い頃のようだ、といっていることからギンの成れの果てであることがわかります。そのあとのオヤジ狩りのシーンでは格闘ゲームのように体力バーが背景のビルの明かりで表現されています。こういう遊び心が好きです。ホームレスや捨子という社会的なテーマを扱いながら全く暗い話になっていません。こういうところが憧れます。ちゃんと娯楽映画に消化しつつ、自分のやりたいことをやっています。キャラクターの演技も良いです。ハナが病院でギンに思いをぶつけるシーン、映画でいうワンカットで作画が少しデフォルメされています。ここからハナがわざと悪口を言っていることがわかります。ミユキが公衆電話で警察の父親に電話するシーン、ミユキの肩がびくっと少し上がるだけの演技がとても良いです。音楽はムーンライダース鈴木慶一です。今敏の音楽といえば平沢進という印象があったのですが、結構色んな人と仕事しています。

Hello. I've been thinking about it recently, but Toshi Ima is a type of writer who can draw by himself like Katsuhiro Otomo and Hayao Miyazaki, but he is a rare type of writer whose stories are centered on stories like Mamoru Oshii and Isao Takahata. Personally, I think he is the most well-balanced writer. He is also a writer who has always been particular about the mixture of dreams and reality. I think it looks like Roman Polanski. It's really regrettable that he passed away early. In writing this, I reviewed the "meaningful coincidence match" of Satoshi's blog "KONSTONE". Then I'll write my impressions. Angels appear everywhere in the movie. Since there is a story about the stars in the eastern sky when Christ was born at the beginning, Kiyoko is Jesus Christ, Hana, Gin, and Miyuki are the three Doctors of the East. What's interesting is that these three genders are male, female, and neutral (gay). It seems that angels don't have gender, so you can see that these three are trinity. Also, I think this is similar to Polanski, but it properly explains what happens in the story with the lines. Well, that coincidence will be a miracle. As I wrote on Satoshi Ima's blog, it's a miracle that one person experiences in his life into a single movie, so everything that happens in the story is a miracle. There are several descriptions of which three people get lost and go on the fork in the road, but in other words, you can see that miracles are called by the cause and effect of the characters. There are many other story tricks that I'm impressed with watching. The clothes are exactly the same as Gin, the homeless old man Gin met. Even in the line, you can see that it is the end of Gin because he says it was like when he was young. After that, in the scene of the old man hunting, the physical strength bar is expressed by the light of the building in the background like a fighting game. I like this kind of playfulness. It's not a dark story at all while dealing with social themes such as homelessness and suteko. I admire this kind of place. I'm doing what I want to do while digesting it properly into entertainment movies. The acting of the character is also good. The scene where Hana hits her thoughts on Gin at the hospital, and the drawing is slightly deformed with one cut in the movie. From here, you can see that Hana is saying bad things on purpose. The scene where Miyuki calls the police father on a pay phone, Miyuki's performance that only raises her shoulders a little is very good. The music is Keiichi Suzuki of Moon Riders. Speaking of Satoshi's music, I had the impression that he was Susumu Hirasawa, but I work with quite a lot of people.

2022 0322
この記事を書いてから9ヶ月くらい経ちました。時間の流れの速さをひしひしと感じます。改めて観直すと、黒沢清がフェデリコ・フェリー二を語ったときに使った言葉を引用しますが、起承転結のない見せ場が櫛団子状に羅列された語りになっています。そしてそれらを繋ぐのは物語の必然性などではなく、奇跡という神の意志、それは製作者である今敏の意志です。物語の中で誰かが言ったことが現実になる、という描写が散見されますが、それは奇跡であると同時にそんな馬鹿な、という滑稽味もあってとても面白いです。ラストの畳み掛ける展開に次ぐ展開、ハリウッド映画のような派手なアクションは見応えがあります。

It's been nine month since I wrote this article. I can feel the speed of the flow of time. When I look at it again, I quote the words that Kiyoshi Kurosawa used when he talked about Federico Fellini, but it is a story in a comb dumpling-like manner. And connecting them is not the inevitability of the story, but God's will of miracles, the will of Satoshi Ima, the creator. There are depictions that what someone said in the story becomes a reality, but it's very interesting because it's a miracle and at the same time as such a ridiculous feeling. The next development after the last folding development, the flashy action like a Hollywood movie is worth seeing.