井上雄彦 バガボンドについて Takehiko Inoue about Vagabond

f:id:okabayashisoma:20210529230047j:plainこんにちは。「バガボンド」は適当に読みたいときに読めるように手元に置いてある唯一の漫画です。というより時々読みたくなる漫画なんです。この漫画を書くとなると、自然と漫画論のようになります。元々哲学的な内容なので、武蔵の考えていることはそのままそっくり他の事象に置き換えることができます。それは、井上雄彦自身のことであったり、芸術家であったり、普通の会社員の人にも当てはまります。普遍的でとても広い受け口を持った作品です。あとは内語、と呼ばれるものが多い作品でもあります。これは後期の特徴であるので、それは後程いいましょう。この話は吉川英治の「宮本武蔵」が原作にあります。小次郎の聾唖という設定は井上雄彦のオリジナルらしいです。


Hello. "Vagabond" is the only manga I have at hand so that I can read it when I want to. Rather, it's a manga that I sometimes want to read. When it comes to writing this manga, it naturally becomes like manga theory. Since it is originally a philosophical content, Musashi's ideas can be replaced with other events.That also applies to Takehiko Inoue himself, an artist, and an ordinary office worker. It is a work with a universal and very wide reception. Also, it is a work that is often called "internal language". This is a late feature, so let's talk about it later. This story is based on Eiji Yoshikawa's "Musashi Miyamoto". The setting of Kojiro's deafness seems to be Takehiko Inoue's original.


f:id:okabayashisoma:20210529230236j:plain

僕は「バガボンド」は大きく分けて前期、中期、後期に分かれると思っています。まず前期は武蔵が吉岡清十郎吉岡伝七郎祇園藤次、胤瞬、胤栄、柳生石舟斎、宍戸梅軒らに出会い、関ケ原で敗れてから、京で名を上げていく下剋上のような話です。巻数でいえば1巻から15巻くらいのところです。戦いの場面もいわゆるバトル漫画(HUNTERxHUNTERや鉄拳チンミ)のように、武蔵の体の状態の解説などが入ります。個人的な意見ですが、この頃まではある程度それまでの漫画様式を踏襲している感じがあるんですが、中期に入ると、ペンから筆に変わり、キャラクターの内面に踏み込む精神世界の描写が増えます。巻数でいえば16巻から27巻くらいまでです。絵柄も明らかに変わります。僕は20巻くらいの小次郎と巨雲の戦いのところが一番絵柄的には好きです。読んでて、作者の熱が伝わるほど絵が成熟してきています。


I think that "Vagabond" can be roughly divided into the first half, the middle half, and the second half. First of all, in the first half of the year, Musashi met Seijuro Yoshioka, Denshiro Yoshioka, Toji Gion, Shun, Hozoin, Yagyu Ishifunesai, Shishido Umeken, etc. It's a story. In terms of the number of volumes, it is about 1 to 15 volumes. The battle scenes also include explanations of Musashi's physical condition, like the so-called battle manga (HUNTERxHUNTER and Ironfist Chinmi).In my opinion, until this time, I feel that I have followed the manga style up to that point to some extent, but in the middle of the term, the pen changed to a brush, and the depiction of the spiritual world that stepped inside the character increased. increase. The number of volumes is from 16 to 27. The design also changes obviously. I like the battle between Kojiro and Giant Cloud, which is about 20 volumes, most pictorially. As I read it, the painting has matured enough to convey the heat of the author.


f:id:okabayashisoma:20210607222448j:plain後期は武蔵が殺し合いの螺旋を降り、伊織の村で暮らします。個人的には後期が一番好きなんですが、ネット上では戦闘シーンがなく、退屈だという声もあるようですね。しかしやはりこの漫画の本質はこの後期に有るように思います。つまり、武蔵のしていることは色々いっても簡単にいえば人間の命を奪っているだけのことだいうことです。後期はそのモチーフが繰り返し登場します。それは対比として出てきます。例えば、命を奪う侍と命を生かす農民、死んで救われた今まで殺してきた敵と、生きて苦しんでいる武蔵、殺し合いはしたくないといいながら、心のどこかでそれを求めている武蔵など、たくさんあります。つまり話の推進力がストーリーではなく、武蔵の心の葛藤になったということです。武士と農民の身分の違いも明確に描かれます。それは伊織の侍になりたいという夢や、秀作と小倉からきた侍のやりとりからもわかります。


In the second half, Musashi descends the spiral of killing each other and lives in the village of Iori. Personally, I like the latter half the most, but it seems that some people say that there are no battle scenes on the net and it's boring. However, I think the essence of this manga is in the latter half of this period. In other words, what Musashi is doing is simply killing humans. The motif appears repeatedly in the second half.It comes out as a contrast. For example, a samurai who kills a life, a farmer who saves his life, an enemy who has been killed and saved, and Musashi who is suffering alive, he says he does not want to kill each other, but seeks it somewhere in his heart. There are many such as Musashi. In other words, the driving force of the story was not the story, but the conflict of Musashi's heart. The difference in status between the samurai and the peasant is also clearly depicted.This can be seen from the dream of becoming a samurai of Iori and the interaction between Shusaku and the samurai from Kokura.


f:id:okabayashisoma:20210529230336j:plain あと内語についてこれも個人的に思うことなのですが、やはりキャラクターの内面を描くことに特化した少女漫画の技法は少年漫画に落としこんでも効果的に機能します。元々内語は少女漫画の恋愛描写において、主人公がなにを考えているのかということを読者に分かりやすく伝える為に発案されたものですが、バガボンドにおいても同じ効果で働いています。


I also personally think about the internal language, but the technique of shojo manga, which specializes in drawing the inside of a character, works effectively even if it is incorporated into shōnen manga. Originally, the internal language was conceived to convey to the reader in an easy-to-understand manner what the main character is thinking in the love depiction of shojo manga, but it works in the same effect in Vagabond.


f:id:okabayashisoma:20210607223621j:plain

追記

バガボンドはまだ連載中ですが、僕は気長に待っていたいと思います。最近三浦建太郎の訃報に触れ、井上雄彦には本当に死なない程度に頑張ってほしいです。


Vagabond is still being serialized, but I would like to wait patiently. I recently touched on Kentaro Miura's obituary and want Takehiko Inoue to do his best to the extent that he does not really die.


f:id:okabayashisoma:20210607222257j:plain